Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


  • Sobota 19. srpna 2017 Ludvík

Diskuse k článku

Střelkyně Kateřina Emmons má druhou medaili - stříbro!

Kateřina Emmons získala na olympiádě v Pekingu svou druhou medaili! Po zlatu ze střelby ze vzduchové pušky dnes přidala stříbro ve sportovní malorážce. Vyhrála domácí favoritka Tu Li, Emmons na ni ztratila 2,6 bodu. Bronz brala Kubánka Cruzová, která zůstala za českou střelkyní o jednu desetinu bodu. Česko tak v Pekingu získalo už třetí medaili, všechny ze střelby.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

chiiara

hm pane redaktore

vítězka se jmenuje Du Li, žádná Tu Li. ověřit si to můžete třeba tady http://en.beijing2008.cn/news/sports/headlines/shooting/n214542388.shtmlRv

0/0
15.8.2008 0:41

ELAPHURUS

Je to opravdu profesionálka

Podle výkonů měla být tak na 15.-20. místě, ale dokonalým přístupem ke svému sportu se připravila k zisku 2.medaile...Gratuluji

0/0
14.8.2008 16:56

NoName1978

Borec

Kurkova je fakt dobra. Na jedne olimpiade ziskat zlato a stribro, to jen tak nekdo neda.

0/0
14.8.2008 15:47

vodní želva

přečetl jsem celou diskuzi

a zjistil jsem, že více než polovina příspěvků se zabývá příponou -ová. Opravdu plodná diskuze k článku o jedné z nejúspěšnějších českých olympijských sportovkyň - zlato, stříbro, bronz. To je to, co mě zajímá, ová je mi opravdu jedno.

0/0
14.8.2008 14:37

007alfik

Emmons a Cruzová :-D

Ke stříbru Katce samozřejmě gratuluji:-) Je skvělá. Jenom jsem se musela smát nad popiskem té fotky všech tří medailistek: Kateřině nechají její jméno, Emmons, což je správné, ale cizince Cruz to jméno musí podělat, holt je to "bronzová Cruzová". Mě to připadá směšné. Na přechylování jsem si bohužel zvykla, valí se na nás tyhle zpotvořeniny jmen odevšad, ale když už přechylovat, tak všechno, ne?? Zajímavé, že u Kateřiny Emmons to nikomu nevadí, všichni naši sportnovní redaktoři najednou nemají problém říct její jméno bez toho blbého -ová. Ale u Číňanek a spol  si raději zlámají jazyk, než aby řekli prostě a jednoduše: vyhrála Číňanka Li. Nene, ona je to Liová ;-D;-D;-D

0/0
14.8.2008 12:40

tappat

Re: Emmons a Cruzová :-D

projed si celou diskusi, najdes mnoha vysetleni (jedno dokonce ode me ;-)). Neni to tak jednoduchy, jak to s prichylovanim vypada...

0/0
14.8.2008 12:44

007alfik

Re: Re: Emmons a Cruzová :-D

Ale já jsem si většinu příspěvků četla :-) Ne, není to jednoduché, ale není to ani tak složité. Prostě se mi někdy zdá, že jsme fakt papežtější než papež. Cizí jména se přechylují, cizí jméno u Češky zůstane stejné... Jo, pravidla jsou jasná, ale selský rozum brečí zoufalstvím.

0/0
14.8.2008 13:15

Kleki Petra

Ovšem ta Číňanka se v civilu asi živí

vyvážením jaderného odpadu, ne?8-o8-o8-o

0/0
14.8.2008 12:03

kraxna

Re: Ovšem ta Číňanka se v civilu asi živí

Spíš se jen tak k někomu TuLí...:-)

0/0
14.8.2008 12:19

Kleki Petra

Re: Re: Ovšem ta Číňanka se v civilu asi živí

Asi k někomu s neštovicemi.

0/0
14.8.2008 12:25

BBarret

Re: Re: Ovšem ta Číňanka se v civilu asi živí

Tak to ten někdo musí mít kačení želudek ;-D

0/0
14.8.2008 13:06

tappat

k tomu prichylovani

vite o tom houby ale strasne rozumujete. V pravidlech pravopisu je dano, ze se zenska jmena prichyluji bez vyjimky. No a v ceskych zakonech je zase to, ze pokud nejaka zena s ceskymi doklady ma v nich neprichylene jmeno, tak se prichylovat nesmi. Suma sumarum to dava, ze kdyby treba takova cruzova mela cesky doklady, ve kterych by mela jako prijmeni "Cruz" tak o ni musi vsichni mluvit a psat jako o "Cruz". Protoze ale nema cesky doklady, ma jen doklady svy zeme, musi o ni podle pravidel ceskyho pravopisu (protoze to zadny jiny pravidlo neupravuje) psat a mluvit jako o "Cruzove" . Rozumime? nereste tu jestli je to tak hezci nebo jestli to ma logiku. Takhle jsou dany pravidla a podle tech se hosi musime ridit. jestli je chcete zmenit, stante se lingvistou nebo poslancem.

0/0
14.8.2008 12:02

Kleki Petra

Re: k tomu prichylovani

Já třeba nikde neřeším, co je kde napsáno a nač se to vztahuje. Jen konstatuji, že to je kravina, která, jak doufám, do deseti - patnácti let zmizí v nenávratnu.

0/0
14.8.2008 12:04

tappat

Re: Re: k tomu prichylovani

ok, to je tvuj nazor a je v poradku... me treba osobne daleko vic vytaci neustala snaha dabovat kazdej film co prijde. Kdyby v hlavnich vysilacich casech bezely vsechny anglicky a americky filmy s titulkama, tak by se behem 5 let o dost zvedla uroven anglictiny v cesku.

0/0
14.8.2008 12:18

Kleki Petra

Re: Re: Re: k tomu prichylovani

Souhlasím zcela bezvýhradně.

0/0
14.8.2008 12:23

007alfik

Re: Re: Re: k tomu prichylovani

Hm..dabovat filmy, toť otázka. V televizi jsou filmy vždy v češtině, mimo ČT2, kde je sem tam něco v originále. Jenže když se mrknu do kina, tak je tam většina filmů v AJ, kromě takového Shreka atd. Nějakou dobu jsem žila v Německu, a tam jsou v kině komplet všechyn filmy v němčině, bez výjimky. A jedno z oficiálních vysvětlení? Němci neumí pořádně spisovnou němčinu, tzv. Hochdeutsch. Proto jsou filmy v NJ, jako jeden z prostředků vzdělávání národa. Mimochodem, mnoha Čechům by to taky pomohlo, většina lidí umí anglicky, ale jejich čeština je tristní. Omlouvám se za off topic, ale musela jsem reagovat ;-)

0/0
14.8.2008 13:20

tappat

Re: Re: k tomu prichylovani

ale co me z jazykovyho hlediska vytaci uplne nejvic je, kdyz si prectu jak nejakej kreten co si hraje na novinare  napise vec typu "drzeni brabence hole brabence" (MFD) nebo "varovani zemana" (snad vsechna media)... kurna odjakziva a jedine "brabencovo drzeni martincovy hole" a "zemanovo varovani"...

0/0
14.8.2008 12:23

Kleki Petra

Re: Re: Re: k tomu prichylovani

R^

0/0
14.8.2008 12:26

007alfik

Re: Re: Re: k tomu prichylovani

R^ vivat spisovný jazyk. Holt "češtin, to můj kobyl". [>-]

0/0
14.8.2008 13:22

tappat

Re: k tomu prichylovani

jeste me napadlo, ze to neprichyleni matrika povoli i dodatecne. Napriklad dcera napr. pana Mullera nebo Weigela se automaticky jmenuje Mullerova (weigelova) ale v 18 si muze zadat o to aby se jmenovala weigel nebo muller. Ale nesmi to byt ocividne cesky jmeno (kratochvilova, bednarova apod. )

0/0
14.8.2008 12:08

Kleki Petra

Re: Re: k tomu prichylovani

Cože před pár lety ještě nebylo naprosto možné, jak píšu níže.

0/0
14.8.2008 12:24

007alfik

Re: Re: k tomu prichylovani

Kamarádka je Slovenka vdaná za Libanonce, žije v Německu (komplikované:-) )  a to je kolikrát srandy kopec, co zažívá v ČR, když sem přijede, rázem se z paní Toounni stane paní Toounniová. Sama se tomu směje, že to kolikrát ani lidi neumí napsat 8-o Já češtinu zbožňuju, ale přidávání koncovek do jmen mě vytáčí. Jsem ráda, že Kateřině Emmons říkají opravdu Emmons, a hle - každý ví, o koho jde :-D

0/0
14.8.2008 13:25

alduša

Re: k tomu prichylovani

v tom případě to má redaktor stejně blbě: podle "tebe" by měl napsat: K Emmons, Tu Liová a Cruzová. Nikoliv Emmons, Li a Cruzová.

0/0
14.8.2008 12:31

tappat

Re: Re: k tomu prichylovani

no to je asi privda, i kdyz mozna je tam nejaka vyjimka pro cinsky jmena, co ja vim... ale spis mas pravdu ty.

0/0
14.8.2008 12:43

wildge

Re: k tomu prichylovani

V ceskem zakone neni napsano, ze se jmeno prechylovat nesmi. Pouze, ze uzivatelka nesmi pouzivat prechylenou variantu, kdyz si vybere neprechylenou. Ostatnim lidem samozrejme zakon zadnou povinnost neuklada.

0/0
14.8.2008 13:01

frňas

Katko si boží.

Katko si boží. Díky.

0/0
14.8.2008 12:00

fext

_

Cože?? Ona se vdala za nějakýho Emmonse??8-o

0/0
14.8.2008 11:26

Loša

Dotaz

velká gratulace samozřejmě!!! Mám dotaz, nevíte někdo co dávala Katka soupeřkám na bedně za "suvenýr" ?? ;-)

0/0
14.8.2008 10:24

Mario66

Re: Dotaz

českou vlaječku tuším, dávala to i minule[>-]

0/0
14.8.2008 12:19

borivoj

iDnes - zase chyba

Citace: "Emmons finálovou sérii vyhrála. "

Nemyslím si. Mám pocit, že finálovou serii vyhrála Galkina, která dala 102,4. Kateřina dala ve finále 101,7.

Nic to ovšem nemění na tom, že jí gratuluju ;-)

0/0
14.8.2008 10:14

borivoj

Re: iDnes - zase chyba

Děkuji za opravu, už ta věta zmizela úplně :-))))

0/0
14.8.2008 10:37

kuba80

gratulace

Velka gratulace Katerine! Proc je ale kubance v clanku zkomoleno(pocesteno) jmeno a Kate a cinance ne? Prijde mi jako velky paradox jak neustale cizinkam jmena komolime ale kdyz  najednou ceska nema na konci prijmeni "ova", az s hrdosti ho tam nerikame.

0/0
14.8.2008 9:47

dlouhy_john_silver

Re: gratulace

Protoze to ma Kaca tak v dokladech, proto... A cizinkam jmeno nekomolime, proste se prechyluje, tak je to spravne.

0/0
14.8.2008 10:00

Martin HSJ

Re: Re: gratulace

Tak když je to správně tak proč to nepřechylujjem i u Katky. A ocizinky dle tebe mají v dokladech, že se jmenují xy-ová 8-o

0/0
14.8.2008 10:14

crazy_Yvan

Re: Re: Re: gratulace

jednoduche vysvetleni.. pokud ma nekdo v ceskych dokladech napsano jmeno bez prechyleni tak se to musi dodrzovat (Janu, Emmons atd..) pokud se ovsem jedna o cizinku tak cestina nezna moznost bez prechyleni. tedy vsechny cizinky maji to naase ova. Nevim co vam na tom porad vadi.. je to proste nas jazyk a ten ma nejaka pravidla.. nevadilo to stovky let a najednou si nekdo bude stezovat.. holt modni vlna...

0/0
14.8.2008 10:16

Kleki Petra

Re: Re: Re: Re: gratulace

Stovky let? Ty jseš fakt krejzy!;-D

0/0
14.8.2008 10:20

crazy_Yvan

Re: Re: Re: Re: Re: gratulace

aha... ona cestina existuje jen poslednich 20 let, ze?? ale tak tupcum to neni treba vlastne ani vysvetlovat...

0/0
14.8.2008 10:25

Kleki Petra

Re: Re: Re: Re: Re: Re: gratulace

Pravidla českého pravopisu existují stovky let? Zdá se, že ses dnes ráno probudil s rukou v nočníku. A mimochodem, tvé vysvětlení přechylování u cizinek oproti "našinkám" s nepřechýleným jménem v českých dokladech je přinejmenším úsměvné (rozuměk česky "kravinaové").;-D

0/0
14.8.2008 10:31

wildge

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: gratulace

Cestina existuje stovky let.

O tom vysvetleni si muzes myslet, co chces. Neni to jednoduche. Ale ani prilis slozite. Prumerny Cech s tim nema problem.

0/0
14.8.2008 10:35

crazy_Yvan

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: gratulace

kravinove?? to je mozne ja si ho nevymyslel.. je to zakon o matrice ktery muzes najit na webu jestli to potrebujes potvrdit... ale jak rikam... jen provokujete protoze na neco musite nadavat...

0/0
14.8.2008 10:44

Kleki Petra

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: gratulace

To, co píšeš, je prostě úplná pitomost. Záíkon o matrice do toho nemotej, ten se používá pro české subjekty, nikoli pro subjekty zahraniční, a rozhodně ne stovky let. Napiš radši cokoli konkrétního o povinnosti přechylovat příjmení cizinek upravené jinde, než v Pravidlech. Mimochodem dochází k malebným situacím, kdy třeba u asijských žen dojde k přechýlení křestního jména místo příjmení, protože proti našim zvyklostem je křestním to poslední ve jméně. A k našim podmínkám - co třeba příjmení Janků? Neměla by se jmenovat dáma Jankůová? Zebo Zelený - Zelenýová?

0/0
14.8.2008 10:52

wildge

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: gratulace

Prave proto, ze se matricni zakon nezabyva cizinkami, tak na nej cestina, resp. jeji uzivatele, nemusi brat ohled.

Stovky let to nebyl problem v tom, ze do toho nemohl tak lehce rypat kde kdo - proste proto, ze nebyl Internet.

Nic jineho nez zvyklosti v cestine prechylovani jmen cizinek neupravuje.

Ze pri prechylovani dochazi k chybam je mozne. Ale k chybam dochazi vsude, treba pri sklonovani - jmena se sklonuji jinak nez prijmeni. Bezchybny system neexistuje.

Ceska jmena nemaji s prechylovanim problem. Neprechyluje se jen pomoci koncovky -ova. Prechylene slovo muze dokonce byt totozne s puvodnim, jako v pripade Janku. Prechyleni znamena, ze se prijmeni prevede z muzskeho rodu do zenskeho. U nekterych jmen jsou obe podoby stejne.

0/0
14.8.2008 11:04

Kleki Petra

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: gratulace

Můj osobní názor na přechylování cizích jmen je ten, že je to blbost. Jsem přesvědčen o tom, že během deseti - patnácti let tento relikt minulosti prostě zmizí a nikomu se nezasteskne. Jen dodám: před jedenácti lety se má sestra vdala a vzala si v Čechách Angličana. Do dokladů jí zapsali anglické příjmení s příponou -ová. To jí "nesmírně pomohlo" v kariéře, protože pracovala už v té době v Londýně v britské firmě a na všechny její oficiální příjmení působilo naprosto směšně. Teprve při loňské výměně dokladů již bylo možné zapsat i v Čechách cizí příjmení bez této debilní přípony, pročež se tak stalo a situace ne nyní normální.

Přechylování pokládám za idiotský zvyk, který v globalizovaném světě nemá své místo.

0/0
14.8.2008 11:19

wildge

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: gratulace

To neni zalezitost jazyka, ale zakona, resp. jeho podoby, ktera uz leta neplati.

Prechyluje spousta jazyku. V Cestine ma prechylovani sve nezastupitelne misto, protoze bez nej nelze sklonovat, coz je pro cestinu naprosto zasadni vec, ktera se da prejit jen ve vyjimecnych pripadech.

0/0
14.8.2008 11:29

Martin HSJ

Re: Re: Re: Re: gratulace

Proboha co to je za donebevolající volovinu. Cizinky české doklady mít stěží můžou, ale ve svých dokladech maj, že se jmenují bez ová tak proč jejich jména přechylovat když to u češek s cizím jménem dělat nemusíme ;-O

0/0
14.8.2008 10:24

wildge

Re: Re: Re: Re: Re: gratulace

Protoze cestina na nejake doklady prdi.

U Cesek pouzivajici neprechylene jmeno jde pak o slusnost, nebot ty si to vybiraly s vedomim, co prechylovani znamena a jake potize je neprechylene jmeno muze v ceske kulture zpusobit.

0/0
14.8.2008 10:26

crazy_Yvan

Re: Re: Re: Re: Re: gratulace

mno to asi tezko muzou.. za prve je jim to jedno... Cinanka Li si opravdu nebude stezovat na to ze v zemi ktera je sotva velka jako jeji mesto ji bude nekdorikat Liova... NAvic to je proste zakon a pravidla ceseho pravopisu.. takze pokud se vam to nelibi apelujte na veho poslance aby zakon zmenil... Jinak o tom muzete dal jen bezduse zvanit...

0/0
14.8.2008 10:26

Martin HSJ

Re: Re: Re: Re: Re: Re: gratulace

Zákon ;-D Dobře je to pravidlo, tak ale pro všechny ku příkladu Emmonsová R^

0/0
14.8.2008 10:31

wildge

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: gratulace

Mozna Te prekvapim, ale treba Slovaci, kterym cesky matricni zakon situaci nekomplikuje, klidne muzou psat Emmonsova. A delaji to.

0/0
14.8.2008 10:38

wildge

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: gratulace

Oni to koneckoncu muzou psat i Cesi. Chyba to nebude, postih za to taky zadny nehrozi. Jen se to treba nebude libit nositelce (i kdyz si myslim, ze zrovna Katerina si to jmeno nevybrala kvuli tomu, ze by se chtela odlisovat, ale protoze je to pro ni jednodussi pred americkymi urady - proti jmenu "Emmonsova" by nic nemela).

0/0
14.8.2008 10:40





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze