Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


  • Pondělí 21. srpna 2017 Johana

Diskuse k článku

Novými testy na doping neprošlo 23 sportovců z OH v Londýně

Testování vzorků z olympijských her v Londýně 2012 novými metodami odhalilo doping u 23 sportovců ze šesti zemí, oznámil Mezinárodní olympijský výbor. Jména hříšníků hodlá zveřejnit, až budou provedeny analýzy kontrolních vzorků B.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M44i18c24h55a22l 81M55i75l30l57e47r 9466732579712

tak znovu k retrospektivnimu testovani:

1)retrospektivni testovani se zabyva pouze latkami, ktere byly zakazany v roce testovani.

2) "latkami" je mineno predevsim skupinami latek protoze tak je sestaven kodex WADA - zakazane latky jsou rozdeleny do skupin podle svych chemickych a biochemickych struktur a fyziologickych ucinku.

Viz antidoping.cz

Pokud se dopuje nejakou novou latkou, ktera neni jmenovite uvedena, ale svou charakteristikou patri do nektere ze trid zakazanych latek, pak je automaticky povazovana za zakazanou. Tak je to definovano v kodexu WADA - tim se pojistuji proti novym latkam, patricim do existujicich zakazanych kategorii. To je standardni opatreni a kazdy sportovec/ jeho podpurny tym si je toho vedom.

Jako priklad: farmaceuti prijdou na trh s novym prostredkem z kategorie anabolickych steroidu. Oproti dosavadnim je podstatne hur zjistitelny a neni jakozto novy preparat jmenovite uveden mezi priklady zakazanych pripravku. Protoze dava uzivatelum vyhody anabolickych steroidu do jejichz kategorie patri, je automaticky zakazany.

Pripad meldonia je trochu jiny, tady se jedna o konkretni pripravek, ktery nebyl zarazen do kategorii a nebyl zakazan do 1/1/2016.

V praxi to znamena, ze retro testovane vzorky z Beijingu 2008 se testuji pouze na latky /skupiny zakazane v 2008. Na meldonium se netestuje. Totez plati o vzorcich z r. 2012.

Priklad: re-testovani najde ve vzorku nejaky novy anabolicky steroid, specificky nevyjmenovany v 2008, ale patrici chemicky a ucinkove mezi anabolika. Je automaticky zakazany a jeho uzivani je trestano jako kazdy jiny anabolicky steroid, stary nebo novy.

0/−1
29.5.2016 10:41

M58i34c97h82a33l 68M74i81l51l11e28r 9676652329452

dodavam pro lepsi porozumeni priklad ze Seznamu zakazanych latek na antidoping.cz a doporucuji si ten Seznam prostudovat

S1.ANABOLICKÉ LÁTKY....(v teto skupine je uvedena cela rada latek)

Anabolické látky jsou zakázány.

1. ANABOLICKÉ ANDROGENNÍ STEROIDY (AAS): 1-androstendiol... bolasteron; boldenon; boldion.....norboleton; norethandrolon; norklostebol; oxabolon; oxandrolon; oxymesteron; oxymetolon; prostanozol ....atd atd atd

Uvedena je cela rada preparatu a jejich chemicke vzorce. Na konci odstavce je uvedeno dulezite upozorneni:

!!a další látky s podobnou chemickou strukturou nebo podobnými biologickými účinky.!!

To znamena, ze kdyz nejaky novy preparat neni vyslovne jmenovan v dlouhem v seznamu, ale splnuje podminku z konce odstavce, je stejne zakazany jako vsechny vyjmenovane. Podobne to je ve vsech dalsich skupinach. To znamena, ze naopak tomu, co tvrdi treba Jana Eliasova a Ales Krizek, i kdyz jmeno neni vyslovne vypsane v seznamu, stale je to nepovolene kdyz chemicke nebo ucinky patri do skupiny.

Dalsi kategorie zakazanych latek je hned na zacatku, popsana jako:

S0. NESCHVÁLENÉ LÁTKY

Jakákoliv farmaceutická látka, která není zahrnuta v následujících sekcích Seznamu a není aktuálně schválena pro humánní terapeutické použití jakýmkoliv vládním zdravotnickým regulačním úřadem (např léčiva v preklinickém nebo klinickém stadiu výzkumu nebo po ukončené registraci, syntetické drogy, látky schválené pouze pro veterinární použití), je zakázána stále.

0/−1
29.5.2016 13:01

J29a57n85a 41E12l52i52á81š41o83v36á 9829314774108

Ty jsi fakt .....! Přečti si co píšu. Víš co je substance ? Myslím, že se tady předvádíš jen sám před sebou. Máš pocit, že to co exhibuješ někoho zajímá?

0/−1
29.5.2016 14:20
Foto

F51i36l94i78p 70J31a67r78a29b 1953687350727

Mě to třeba zajímá skoro nejvíc z toho, co tady lidi na diskusi píšou. Je to k věci a jsou to konkrétní fakta, ne jen nějaké dojmy a výkřiky do tmy, které v diskusích (nejen) o dopingu neustále převažují.

+1/0
29.5.2016 14:34

M54i92c24h88a52l 84M38i88l60l41e55r 9296162529652

to vis Eliasova. ;-D

Kdyz nerozumi oc jde, dava prednost si vymyslet, dochazi ke spatnym zaverum a pak nadava na ty, kdo uverejni fakta nesouhlasici s jejimi predstavami.

Jak pravi anglicke prislovi: "Je mozne privest kone k vode, ale neni mozne ho primet k piti"

V pripade Eliasove plati " je mozne ji predlozit fakta, ale neni mozne ji presvedcit aby si je precetla, natoz pochopila";-)

0/0
29.5.2016 15:38

M97i95c84h53a13l 51M59i91l71l86e61r 9236602779652

Janicko, prave ses predvedla, ze ti ve skutecnosti vubec nejde o fakta.

Chodis sem rozvadet sve teorie ale soucasne se hadat a napadat ty, kdo s nimi nesouhlasi a predlozi fakta dokazujici tvuj omyl.

Myslis si, ze mi udelas buhvijakou laskavost, kdyz si prectes co napisi?

Ale kdepak, holka, muzes to ignorovat, klidne jit o dum dal a nadale placat nesmysly - aspon budu mit proc se tomu smat.;-D

0/0
29.5.2016 15:48

M44i42c26h79a37l 48M69i47l39l46e49r 9206892939492

PS. nesnaz se mi vykladat svew teorie co je substance. Zase jsi jen dokazala ze nevis oc jde.

FYI: Anglictina je moji druhou materstinou, slovo substance a jeho odvozeniny jsou v ni podstatne pouzivanejsi nez v cestine. I v oblasti dopingu a anti-dopingu.

0/0
29.5.2016 15:57

J59a63n78a 12E79l33i20á25š32o30v94á 9119514124908

Vzorky se uchovávají 10 let - na nově zakázané látky ?

0/0
28.5.2016 16:49

A71l76e21š 94K96ř22í13ž36e25k 6277380573547

Taky mi to přijde jako nesmysl. Testovat na něco, co před pár lety nebylo zakázané? Proč?

0/−1
28.5.2016 16:51

L17u62k40á68š 96C32i37e96s44l58a96r 6414338266925

Ne testují se látky které byly tehdy zakázane, ale dělá se to dnešními testy.

+2/0
28.5.2016 16:51

A58l42e46š 27K45ř48í73ž71e98k 6947960363557

Samozřejmě. Ale v poslední větě tvrdí článek něco jiného.

0/0
28.5.2016 16:52

J37a62n83a 51E74l64i18á68š89o35v13á 9299734924368

Poslední věta článku.

0/0
28.5.2016 16:53

L28u23k62á72š 95C19i76e82s79l21a22r 6164428906405

Ale to je myšleno jinak, třeba na meldonium testovat nemohou pač to bylo povoleno, ale pokud se našla nějaká látka která nebyla známa tak to samozřejmě trestné je. To je podobné jako bylo kdysi EPO a pak se to vylepšilo na darbepoetin nebo jak se to jmenovalo. Bylo to na podobné bází.. ale je jasné že to bylo zakázané... To co bylo povoleno v roce 2012 nemůžou dnes posoudit jako doping.

+2/−1
28.5.2016 16:56

A73l10e95š 80K68ř80í73ž55e66k 6677180333687

Když něco nebylo známé, nebylo to zakázané. A nelze to někomu po X letech predhazovat. Si myslím já.

0/−1
28.5.2016 16:59

J16a42n96a 70E55l46i52á85š41o34v39á 9469604794148

Já si rovněž dokáži představit jak je to správně. Poukazuji na nedostatek v poslední větě článku.

Jinak jestli nebyla nějaká látka známa,nemohla být na seznamu a tudíž byla povolena.

0/−1
28.5.2016 16:59

J39a61r58o75m77í58r 61C13e32n92e33k 1558546665952

Že není doping na seznamu, ještě neznamená, že je povoleno dopovat. :-)

+1/0
28.5.2016 17:18

J14a87n84a 18E75l47i23á51š59o94v47á 9549414754658

Co není na seznamu je povoleno.

0/−1
28.5.2016 17:54

A43l18e10š 69K26ř14í19ž41e55k 6197540393737

Doping je to, co je na seznamu. Co tam není, to je povoleno.

0/−1
28.5.2016 18:31

L76u31k90á97š 29C45i30e51s60l51a13r 6664258206975

Tak to není protože dopingová pravidla zakazují steroidy a látky na jeho bází, pokud se dnes příjde s látkou xYsteroid který má stejnou podstatu tak je zakázaný i když není vyjmenovaný.

+2/−1
28.5.2016 17:19

J79a39n14a 29E37l66i58á25š54o84v50á 9919934554398

To nějak nemá cenu ty malý chemiku. Buď je látka a její substance uvedena na seznamu nebo je povolena. Je to jasné? Jak jinak by se v tom sportovci vyznali ? Již takhle je to neskutečně nepřehledné, že se v tom nevyznaji leckdy i lékaři.

0/−1
28.5.2016 17:57

M98i31c17h48a74l 38M14i49l35l95e54r 9236822659962

Jano, promin, ale nerozumis tomu.

0/0
29.5.2016 10:44

J13a10n93a 20E61l25i14á34š12o17v27á 9169454234778

Jdi už k šípku. Nerozumíš tomu ty. Prostě a jednoduše na mně nereaguj a je to v poho.

0/0
29.5.2016 14:17

M52i35c95h31a52l 81M58i76l44l69e75r 9896782329812

prave jsi dokazala ze stare ceske prirovnani o koze a petrzeli, pripadne o Hurvinkovi a valce na tebe padne jak site;-D

0/0
29.5.2016 15:51

A53l75e58š 57K80ř50í97ž83e92k 6237930953157

Jedná se o seznam konkrétních látek a přípravků. Nic "na bázi" tam není. Jakmile to tam teď není, už vás za to nebudou nikdy postihovat. Takže nemáte pravdu. Ostatně, ten seznam a pravidla jsou na internetu.

0/−1
28.5.2016 18:29

M41i56c31h67a36l 56M52i29l26l60e23r 9246532339582

neni pravda. !!

Zakazane jsou v prvni rade skupiny pripravku rozdelene podle chemickych a biohemickych struktur a ucinku. Cokoliv svou charakteristikou patri do jedne ze zakazanych skupin, je automaticky zakazane, at je vyjmenovane nebo ne.!!

0/0
29.5.2016 12:15

M50i84c35h34a11l 29M63i51l57l87e41r 9376542509122

retrospektivni testovani se zabyva pouze latkami, ktere byly zakazany v roce testovani.

0/0
29.5.2016 10:13

P17e57p84a 53Č44u87m47p17e63l32í79k 7617368244443

Kolik z toho bude Rusů?

+2/−2
27.5.2016 15:55

A42l37e27š 48K43ř18í87ž68e94k 6847770143737

8

+2/0
28.5.2016 16:51

S79l93a29v97o77m23í53r 64B39e10n87e69š 6122767710124

To, že kontrolují především ty, kteří se chystají do Ria, je možná dobré jako prevence pro budoucnost, ale nikoli jako spravedlnost do minulosti.

Jeden se chystá do Ria, tak ho zkontrolují a on musí vrátit medaili z Londýna. Druhý se do Ria nechystá, tak ho nezkontrolují, on byl v tom Londýně úplně stejně špinavý jako ten první, ale medaile mu zůstane.

Jako prevenci do minulosti to chápu, ale jako spravedlnost do minulosti nikoli, protože to, že Petr se do Ria chystá a Pavel už ne, nemá žádnou souvislost s medailemi z Londýna.

Nebo jinak:

Karel skončil čtvrtý. Jirka také. Oba se vrátili bez medaile.

Někdo z Karlových přemožitelů se chystá do Ria, tak se jim udělají testy a Karel dodatečně získá bronzovou medaili, protože jeden z těch přemožitelů dopoval. Z Jirkových přemožitelů dopoval nikoli jeden, ale všichni tři, ale poněvadž se nikdo z nich nechystá do Ria, kontroly provedeny nebudou a Jirka nezíská ani ten bronz, přestože by měl teoreticky získat zlato.

Přitom to, že Karlovi přemožitelé se do Ria chystají a Jirkovi nikoli, nemá žádnou souvislost s Karlem ani s Jirkou.

+1/−7
27.5.2016 15:06

M31i66c36h36a22l 54M14i19l15l17e93r 9286882899682

NENI pravda.

Re-testovani se deje v tomto casovem rozvrhu:

1) sportovci dosud aktivni, kteri maji jet do Ria - urgentni testy, aby se zabranilo jejich ceste vcas.

2) po nich prichazewji na rade ti, kteri uz skoncili cinnost aby se zjistilo zda se musi jejich medaile prerozdelit.

+9/0
27.5.2016 15:11

S66l82a72v37o68m12í80r 83B22e70n79e13š 6372387780404

Aha, to jsem nevěděl. Díky za informaci.

0/0
27.5.2016 15:13

M40i26c65h72a27l 50M77i60l35l89e19r 9916702299342

R^

0/0
27.5.2016 15:18

Z75d49e40n31e85k 38B49e13d10n49a82r 7247656427519

Tohle je skvělá práce. ještě bych to doplnil, odvzdáním vzorků všech soutežících na hrách a víra ve spravedlnost je posílená. R^

0/0
27.5.2016 15:02

M75i80c36h75a63l 12M32i27l51l25e15r 9226122779912

na otazku proc se provadeji pretestovani vzorku z OH2008 a 2012.

Je to na pozadavek MOV, ktery chce zabranit, aby

1) chce zabranit svindlirum z predchozich her, kteri dosud zavodi, v ucasti na nasledujcich OH v Riu

2) prerozdelit medaile jejich odebranim nachytanym svindlirum.

Tady se normalne dela re-testovani po 7 1/2 letech, v pripade 8 lete uchovavaci lhuty vzorku. V pripade nove 10 lete lhuty se konecne testovani bude delat po 9 1/2 letech, ale muze se delat predchozi re-testovani kdyz to bude povazovano za prakticke.

+2/0
27.5.2016 14:52

P88e22t92r 45O13t62r95u16b91a 6126898232655

265 vzorků? A proč ne všechny? Nebo chtějí říci, že jich mají z celých OH jen tolik?

0/0
27.5.2016 14:46

R32a43d36a21n 28K82u24b38a64n94t 1653320529320

to jsou ti co jdou do Ria.

+2/0
27.5.2016 14:49

B88r16u80n26o 47B34a17t60o70r 4311303385879

To je jak Ben Johnson versus Carl Lewis. Jeden bol hrdina viacnasobny zlaty medailista a druhemu zlato zobrali a urobili z neho padoucha. Po rokoch sa v USA prevalili dopinkove manipulacie v laboratoriach v Santa Monice ale padouchom bez medaile ostal len Jamaican z Canady. Proste v 90. Rokoch vyhravali ti co mali lepsie a novsie dopinkove prostriedky. V 70. A 80. Rokoch bol statom podporovany dopink prakticky vsade a potom az dodnes hlavne tam kde na to mali a maju finacne prostriedky.

0/−1
27.5.2016 14:27

M79i73c44h72a72l 88M66i93l17l88e92r 9926282639632

promin, ale mas trochu pomotana fakta

0/0
27.5.2016 14:44

M34i27l37a22n 60H40a17v10í21ř 4849524875

už se těším až obviní všechny dnešní sportovce za 20let až zjistí, že voda je doping Rv

Nechtějí pro jistotu otestovat vzorky z her z Paříže 1924? USA tam mělo až podezřele moc medailí 8-o

Neříkám, že dopovat je OK, ale dal bych antidopongovým týmům tak max rok na prokázání. Pokud se neprokáže nic tak vzorky zničit a je klid. Tohle dokazování po X letech je zbytečnost a jen to sportu škodí.

+7/−12
27.5.2016 14:18

R57o71m72a14n 90V88í94c43e63n30e31c 2919432858372

Jeden rok je prostě málo. Jeden olympijský cyklus.

0/0
27.5.2016 14:39

M80i26c86h32a29l 70M52i36l52l93e17r 9776562719722

nepochopil jsi zrejme vubec princip veci.

Doping jde napred pred analytickou schopnosti ho dokazat. Nove analyticke metody se vyvijeji dodatecne az po vyvinuti latek a metod dopovani. Proto pretestovani vzorku po pouhem roce by prakticky neslouzilo nicemu. S nejvetsi pravdepodobnosti by se jednalo o identicke testovaci metody, tudiz identicke vysledky, ztrata casu a promarneni nakladu na testovani.

Zato ale vzorky uschovane delsi dobu (donedavna 8 a ted uz 10let) a pretestovane po nekolika letech novymi a citlivejsimi testy, to je potom uz neco jineho.

Nelze 100% zabranit vyvoji novych dopingovych latek a nelze zabranit sportovcum rozhodnutym svindlovat, aby dopovali. Zato ale je mozne jim dokonale otravit nasledujicich nekolik let vyvolanim starosti "prijde se za par let na to, ze jsem dopoval, novymi testy? Vim ze uz chytili jine retrospektivne. Prijde priste rada na mne, prijdu o medaili, bude verejna ostuda, budou po mne sponzori a narodni svaz pozadovat mega-kompenzaci?"

Kdyz si predstavis, ze se dopingovi svindliri budou muset takhle trast obavou po cele 4 roky, 7 1/2 nebo 9 1/2 roku po medaili vyhrane svindlem, u ruznych sportovcu vyvstane dilema "stoji to vubec za to?" a rozhodnou se, ze radsi ne. To je dobry vysledek pro sport.

Vedle toho plati pravy opak proti tvemu tvrzeni, ze re-testovani po nekolika letech "sportu škodí". Re- testovani je pro sport velmi dobre, protoze ukaze svindlirum, ze nemohou klidne spat na svych vysvindlovanych vavrinech a ze je ceka spravedliva odplata.

+7/0
27.5.2016 14:42

M32i87l29a10n 18H32a44v83í11ř 4149324295

Já to chápu velice dobře jak to funguje.

Když nějaká látka není zakázaná dnes pro mě prostě znamená, že je legální. A to, že jí zakážou za 10 let by se nemělo brát v úvahu. Kdo má proboha dnes vědět co bude zakázáno za 10 let? Jakýkoliv např. iontový nápoj, který dnes každý sportovec pije může být za 10let označen za doping protože zvyšuje výkonost o 0,1% - ano proto ho pijí místo vody, že.

O tom, že to škodí sportu jsem přesvědčen. Má cenu se radovat když někdo vyhraje? Má cenu fandit Boltovi když se za 10 let může ukázat, že dopuje? Celkově to kazí pověst sportu, nejvíc asi atletiky. Nikdo si nemůže být jistý výsledky a sledovat atletiku z toho důvodu nemá prostě smysl.

Na druhou stranu musím přiznat, že mi třeba vadí jakýkoli vychvalování naší Jarmily, protože ta byla už od pohledu tak nadopovaná, že nechápu jak může být její rekord v platnosti.

Je to boj s větrnými mlýny, který záchází dle mě až moc do extrému.

+3/−3
27.5.2016 15:01

M98i13c94h44a78l 73M13i35l83l33e61r 9336262159452

promin, ale je videt, ze neznas detaily pravidel."Když nějaká látka není zakázaná dnes pro mě prostě znamená, že je legální. A to, že jí zakážou za 10 let by se nemělo brát v úvahu"

Proboha proc bys mel vedet jake latky budou zakazane za 10 let??8-o

re-testovani se provadi POUZE na latky ktere byly zakazane v roce puvodniho testovani. Novejsimi metodami, ale na totozne latky jako tenkrat, nic vic.

To znamena, ze treba vzorky z 2008 nebyly re-testovany treba na meldonium, ktere slo na zakazanou listinu az v 2016. Chapes ?

+3/0
27.5.2016 15:08

M29i20l83a21n 47H70a90v96í42ř 4719424775

a pak, že ty diskuze k ničemu nejsou :-)

Sypu si popel na hlavu, tohle jsem netušil. Jsem právě myslel, že to testují i na nově zakázané věci.

Díky za vyjasnění, v tom případě zavřít všechny ;-D

+4/0
27.5.2016 15:13

M15i46c41h84a28l 95M51i52l32l57e58r 9386132539462

;-DR^

Mne osobne je uplne jedno koho chyti a jestli to bude zitra ( tomu davam prednost) nebo za 9 1/2 roku retrospektivne.

Akorat doufam, ze pokud to bude az za delsi dobu, dotycny svindlir si prozil 9 1/2 roku bezesnych noci a starosti.;-)

+3/0
27.5.2016 15:21

P88a98v35e95l 82M13a86r24e72k 3279925839576

Bohužel metody antidopingových kanceláří jsou stále pozadu po metodách dopingových dodavatelů. Stále budou v drtivé většině chyceni pouze hříšníci z méně vybavených zemí. Pár atletů z USA bylo jen světlou výjimkou.

+1/−3
27.5.2016 14:04

L18u15k61á71š 45C95i97e87s51l47a43r 6364748616225

Je správné odhalit podvodníky, ale nechápu proč se zkoumají vzorky převážně sportovců, kteří pojedou na OH. To jako ti co už ukončili kariéru nemají být rušení. Přijde mi to nespravedlivé.

+6/0
27.5.2016 14:03

M71i60c54h17a93l 34M11i97l17l75e58r 9746282329682

nanejvys spravedlive.

Jsou to PODVODNICI, kteri si uzivaji si NE -zaslouzeny odpocinek, slavu a vaznost i penize na ukor tech, ktere porazili necestne s pomoci dopingu. Odhalit je!!

+2/0
27.5.2016 14:55

A66l35e21š 92K43ř26í94ž86e92k 6167540583477

Tak přednost mají aktivní sportovci, protože to tam má reálný dopad. U těch co už nezávodí to je jenom historie. Smysl v přerozdělování medailí po X letech je logicky druhořadý.

A testovat vše, to prostě nejde. a takže se priorita stanovit musí.

0/0
28.5.2016 16:57

P60a91t69r17i50c73k 52P22o72l84i88a33č17i17k 5540952855314

Jiste antidopingove kontroly sou v poradku a souhlasim s tim ale prijde mi dost netransparentni a neuspokojive, ze se provadi o nekolik let pozdeji. To uz zavani mozna manipulaci a ovplivnovanim.. Kdyz testy tak hned po zavodech aby to bylo prukazne..

+1/−6
27.5.2016 14:00





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze