Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


  • Čtvrtek 17. srpna 2017 Petra

Klisna: náklad za deset milionů korun

Jaroslav Hatla s Karlou | foto: Josef Malinovský

2 2008
První cesta letadlem. A rovnou do Hongkongu. Na klisnu Karlu, kterou povede jezdec Jaroslav Hatla na olympiádě v soutěži všestrannosti, čekala velká zkouška. Ve středu ji naložili do letadla v Amsterdamu, vystoupila z něj až po 14 hodinách letu. Náročný přesun přes více než 9 tisíc kilometrů zvládla bez problémů.

Jako nejtěžší člen české výpravy musela Karla cestovat speciálním letadlem s ošetřovatelkou. "Letělo v něm celkem čtrnáct koní, pro které byly přichystané boxy - 1,20 metru široké a 2,5 metru vysoké," říká Zora Krásná, veterinářka a... "manažerka pana Hatly. Na jednoho koně může být půl veterináře, takže mám funkce spojené."

Sedlo a další věci letěly ve speciální bedně, která mohla mít 320 kilogramů na jednoho koně. Náklady na přepravu klisny do Číny narostly až na půl milionu korun. "Čínani koně strašně moc chtěli na olympiádu dostat, proto hradili náklady s přepravou. Kdo si požádal, dostal dotaci," přibližuje Krásná.

. jaroslav hatla odpovídal on-line

Přesouvat koně takovou vzdálenost však některé závodníky odradilo. Proto se na olympiádu nakonec dostal i Hatla s klisnou Karlou, kteří byli jediné místo pod postupovou čarou. "Problémem je při takové letu i časový posun. Hlavně při drezuře, která je hodně náročná na psychiku," říká Krásná, jinak ředitelka Horse Academy, jíž Karla patří.

Soutěž všestrannosti zvaná military se skládá ještě z vytrvalostního závodu a parkuru. Co se týká přípravy samotného koně na dlouhou cestu, příliš se neřeší. "Na cestu se kůň nechystá vůbec. To je jako když berete psa do auta. Mají asi stejně velký mozek a stejné schopnosti. Kůň pozná, že někam cestuje. Ale nedokáže rozeznat, že jde do letadla a že někam pocestuje čtrnáct hodin jako do Hongkongu," popisuje Krásná. "Karla je navíc už od šesti let zvyklá cestovat, kamionem projela už celou Evropu."

Nyní 11letá klisna má cenu kolem 10 milonů korun, v případě úspěchu na olympiádě, kterým by byl postup do finále mezi 25 nejlepších, by mohla na růst až na 15 milionů. Pokud se tak stane, majitelé ji chtějí prodat.

"O ceně koně rozhoduje výkonnost. Každý chce vidět, jaké má kůň výsledky. Rodokmeny nejsou vůbec důležité. Třeba irský chov je uznávaný, ale ze tří hříbat bude každé jiné," vysvětluje Krásná.
Ceně klisny Karly odpovídá i pojištění pro výpravu do Číny. "Na deset dní vychází na 100 tisíc," uvedla Krásná.

Celému týmu se tak ulevilo, že Karla let zvládla bez problémů. V případě komplikací by jí musely být podány léky. Některé z nich by pak při soutěži mohly být považovány za doping. "Naštěstí to snášela dobře. Po příletu neměla se žrádlem žádný problém, dokonce o sedm kilo ztloustla," říká Krásná.
"Čtrnáct hodin v letadle nežrala, aby se jí jídlo nezacpalo ve střevech. Takže pak spořádala, na co přišla, aby jí to někdo nevzal, kdybychom ji náhodou chtěli zase někam přesouvat. Do začátku závodů to stihne shodit.“

Karla před odletem vážila 590 kilogramů. "Což je oproti polským nebo irským koním o sto kilo víc. České koně nejsou na takové závody úplně ideální. Jak je těžká, tak nedokáže tak rychle běžet. Jarda (Hatla) to nerad říká, ale Karla je opravdu neuvěřitelný talent. Současně je to ale na ježdění velmi obtížný kůň. Ale jen na ježdění, to mívá svoje nálady," vypráví Krásná.

Co se týká krmiva, musí se v Hongkongu využívat pouze to, které je akreditované pro olympijské hry. "Je to americké krmení. Ale má podobné složení jako má to, co používáme v Čechách," říká Krásná.
"Vypadá jako psí granule. Ale tyhle pro koně mají v sobě vojtěšku, oves a jsou tam i nějaké vitamíny."







Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze