Když vyhrál akrobatický lyžař Aleš Valenta v roce 2002 olympijské zlato, měl díky sponzorům víceméně vystaráno. Hovořilo se o desítkách milionů korun za čtyřletý olympijský cyklus.
Když vyhrála olympijské zlato v roce 2012 veslařka Knapková, zůstala bez jakéhokoli sponzora. "Poslední sponzory jsem měla, když jsem byla u jiné agentury. Tedy do roku 2010," krčí rameny.
"Svoji zlatou medaili jsem nijak nezhodnotila. Žádnou reklamu jsem nenatočila," říká skifařka, jež v Londýně triumfovala stejně jako o rok dřív na mistrovství světa ve slovinském Bledu.
Knapková je jednou z tváří agentury Sport Invest. Je jejím pokladem, neboť nikdo z dalších sportovců sdružených pod jejími křídly v Londýně zlato nevyhrál. Moci se pyšnit olympijským zlatem, to je mimořádné a nevšední.
Za zlato jí náleží milion a půl od Českého olympijského výboru plus slušná prémie od veslařského svazu. Mohla se však zajistit víc, její kariéra nemůže být nekonečná.
Zlatý závod Mirky Knapkové vyvrcholil erupcí radosti. Olympijský triumf jí však sponzory nezajistil.
"Máte pravdu, ale v Londýně získali Češi čtyři zlaté medaile a reklamu nenatočil ani nikdo další ze zbývající trojice," dotýká se předseda představenstva zmíněné agentury David Trávníček úspěchů Barbory Špotákové, Davida Svobody a Jaroslava Kulhavého.
"Je to škoda, ale situace je taková. Jednoznačně to přisuzuju ekonomické krizi. Je smutné, že žádná z významných českých firem se neodhodlala využít zlatého olympionika z Londýna pro komunikaci anebo kampaň, ale právě tahle skutečnost krizi potvrzuje," dodává Trávníček.
Je zřejmé, že v oblasti sportovního marketingu se mění zažité pořádky a zvyklosti. Za důležitý faktor pro uzavírání smluv byl považován silný příběh, ale zdá se, že už to neplatí. Knapkové v tomto směru nepomohlo ani všemi sledované drama kolem poraněných mezižeberních svalů, z čehož ji během her dostával výjimečně zručný fyzioterapeut Pavel Kolář.
"Příběh to sice je, ale ani ten vám nepomůže přesvědčit vedení firem, aby daly do sportu peníze. Sponzoring individuálního sportovce byl navíc už tak považován za jeden z nejrizikovějších a nejméně vyhledávaných, odchod sponzorů je ale vidět u všech sportů," líčí Trávníček.
"Příběh to sice je, ale ani ten vám nepomůže přesvědčit vedení firem, aby daly do sportu peníze," řekl David Trávníček o triumfu Knapkové.
Podle jeho zkušeností se do nezájmu sponzorů o veslařku nepromítá skutečnost, že veslování není zrovna masovým sportem. "Vezměte si horská kola, jejich obliba je u nás vysoká, ale ani v případě Kulhavého jsme nezaznamenali žádnou kampaň. S jeho manažerem jsem to probíral několikrát. Doba je složitá. Pokud dřív trvalo jednání o smlouvě šest měsíců, teď může trvat i rok."
Agentura pečuje také o Ondřeje Synka, stříbrného skifaře z Londýna. "Mezi oběma veslaři je rozdíl. Ondra měl ve smlouvách s partnery bonusy, Mirka partnery neměla. Dohodli jsme se ale, že od naší firmy dostane za uplynulý rok nespecifikovanou částku," přibližuje Trávníček. "Můžu to brát i jako osobní neúspěch: nesehnal jsem sponzory. Nezbývá než hledat intenzivněji, a to i mezi firmami, které by nás dosud nenapadly."
Knapková se mezitím - smířená s osudem - vrhla do tvrdé práce pro další úspěchy. "Dělám sport, ve kterém se za celkové vítězství ve Světovém poháru dává tričko a za závody medaile. Mám si kvůli tomu stěžovat?"