Čtyřnásobný medailista Christoph Langen, který minulý týden vyhrál soutěž dvojbobů, si poranil nohu a bude muset zajít na vyšetření. Nohu si pochroumal hned na startu, problémy měl potom při řízení. "Uvidím, jak je to vážné. Jestli ano, zítra nebudu moct nastoupit," řekl Langen.
Český čtyřbob řízený Pavlem Puškárem si v první jízdě vytvořil jako výchozí pozici 19. místo. Olympijský tobogan projela posádka v čase o 58 setin pomalejším než vedoucí Američané. V druhém kole bylo české manko jen o dvě setiny menší a patnáctý čas znamenal pro Puškára a spol. posun o jednu pozici vpřed.
V prvním kole se o vzrušení postarala posádka Panenských ostrovů, jejíž bob po havárii protnul cílovou pásku převrácen na bok. Členové týmu vyvázli z nehody bez zranění, zachránily je ochranné přilby, které ztlumily náraz hlav o ledové koryto. Lehčí kolizi měl také novozélandský bob a druhé kolo bylo o obě posádky chudší.
Hned v první jízdě si český bobista Peter Kondrát poranil tříslo, druhou ještě se zatnutými zuby absolvoval, ale večer už měl na pravé noze obrovský otok a jeho sobotní start je vyloučen. Z dvojek má podobné zranění Roman Gomola, a tak do čtyřbobu hned za Pavla Puškára usedne druhý pilot Ivo Danilevič.
"Aspoň ti budu radit, jak to máš jet," hecoval Puškára, jehož ve dvojkách porazil.
České posádce tato změna přinese ještě jeden problém. Danilevič je o dvanáct kilogramů těžší než Kondrát, a tak se čtyřbob dostane až na horní hranici váhového limitu, který je i s posádkou 630 kilogramů. "Teď jsem to spočítal. Pánové, v sobotu
jsme bez oběda," hlásil smutně v pátek večer Jan Kobián.
Takhle přece nemůžu skončit, říká Puškár
Nejzkušenějšímu českému bobistovi Pavlu Puškárovi přinesla olympiáda velké zklamání. Po osmém místu v Naganu se pilot první české dvojky propadl v Salt Lake City až na 18. místo a stejná příčka mu patřila po polovině závodu čtyřbobů. Původně se chtěl letos s ledovým toboganem rozloučit, teď prý bude jezdit dál.
"Přece nemůžu skončit takhle," komentoval změnu rozhodnutí. Ve svých 36 letech byl po Dominiku Haškovi nejstarším českým olympionikem, v Turíně bude mít na krku čtyřicítku, ale nebere to jako handicap. "Langen v tomhle věku získal zlato," připomněl příklad olympijského vítěze.
Neodradí ho prý ani vleklé zdravotní problémy. Nejdřív ho trápila achillovka, letos kus sezóny promarodil se zády. "Náš kouzelník mě dá zase dohromady," usmál se a hlavou kývl k fyzioterapeutovi Pavlu Kolářovi. Na jeho "zlaté" ruce nedá dopustit.
Na olympiádě prohrál nejen s hvězdami, ale i s Ivem Danilevičem, jehož zatím běžně porážel. To pochopitelně vyvolalo úvahy, jestli by čtyřku neměl pilotovat jeho mladší kolega. "Mluvili jsme o tom, ale nakonec jsme se rozhodli, že kvůli jednomu nepovedenému závodu nebudeme měnit nominaci. Puški si účast tady vybojoval, je to jeho posádka a dokonce financoval její přípravu," řekl předseda svazu Milan Sejkora.
"Všechny peníze, co jsme dostali za body ve Světovém poháru, jsme zase vrazili do přípravy čtyřky," potvrdil Puškár. Za dva roky to odhaduje na dobrých tři sta tisíc korun. Něco přidali sponzoři, hodně pomohli Slováci. "Tam boby teprve začínají. Ale jeden člen posádky je za vodou, a tak na nějakou korunu nekoukají," řekl Puškár.
Na Slovensku fungoval jako učitel a za to měla jeho posádka zdarma soustředění v Tatrách. Přesto se českým bobistům často peněz nedostává. "Náš sport je drahý. Pošlete boby dvakrát do Ameriky a milión je pryč," posteskl si Puškár.
A když se prý někde zmíní o penězích, hned slyší odpověď: "No jo, to jste celí vy, Džmura vám sebral nože a zase už něco potřebujete." Aféra bývalého pilota, která skončila až u soudu, bobistům dost uškodila.
Přesto nechce Puškár ledové koryto opustit. "Na dvojce to s Kobim potáhneme dál a na čtyřku seženu dva mladé kluky," plánuje Puškár. Z jeho dosavadní posádky totiž dva členové odejdou. Peter Kondrát se netají tím, že chce skončit a naplno se věnovat práci hasiče-záchranáře. Milan Studnička získal v této sezoně licenci
pilota a chce mít vlastní posádku.
Výsledky - po dvou jízdách:
1. USA I (Hays, Jones, Schuffenhauer, Hines) 1:33,26 (46,65+46,61), 2. Německo II (Lange, Kühn, Kuske, Embach) 1:33,35 (46,71+46,64) a Švýcarsko I (Annen, Schaufelberger, Hefti, Grand) 1:33,35 (46,72+46,63), 4. Švýcarsko II (Reich, Anderhub, Acklin, Aeberhard) 1:33,64 (46,71+46,93), 5. USA II (Shimer, Kohn, Sharp, Steele) 1:33,65 (46,83+46,82), 6. Německo I (Langen, Zimmermann,
Sagmeister, Barucha) 1:33,68 (46,91+46,77), 7. Francie I 1:33,78 (46,92+46,86), 8. Lotyšsko I 1:33,81 (46,99+46,82), 9. Francie II 1:33,91 (46,88+47,03), 10. Lotyšsko II 1:33,98 (46,99+46,99), ...18. ČR (Puškár, Studnička, Kondrát, Kobián) 1:34,40 (47,23+47,17), 24. SR (Jagnešák, Prieložný, Vanderka, Kresťanko)
1:35,86 (47,80+47,88).
Německý čtyřbob pilotovaný Langem je po dvou jízdách olympijské soutěže na druhém místě. |