Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


  • Pondělí 21. srpna 2017 Johana

Stop karambolům, volají bobisté. A za medailí v Soči pojedou i do kopce

Ledové koryto pro olympijské hry v Soči | foto: Profimedia.cz

7 2013
Letos by mu bylo pětadvacet a nejspíš by se znovu chystal na start. Za dva měsíce odstartuje v Soči honba za olympijskými medailemi, ovšem už bez něj, bez Nodara Kumaritašviliho. Právě jeho tragédií začaly hry ve Vancouveru 2010, Gruzínec vyletěl při tréninku z dráhy a narazil do opěrného sloupu. Teď se zase mluví o ledovém korytu. To naše je ale bezpečné, dušují se ruští konstruktéři.

"Udělám všechno, co bude v mých silách, aby už se to nikdy neopakovalo," tvrdil po smrtelné nehodě Jacques Rogge, předseda Mezinárodního olympijského výboru. A sáňkařská a bobistická federace v reakci na karambol zavedla limity pro všechny světové dráhy -  rychlost závodníků nemá přesahovat 135 kilometrů v hodině.

Vancouver byl ve své době nejrychlejší dráhou světa. "Dosahovali jsme tam maximálky přes 152 kilometrů v hodině," vzpomínal Jan Stokláska, člen českého čtyřbobu. A na reakci pak zbývalo minimum času. "V tom úzkém korytu to vyžadovalo víc než stoprocentní soustředění a správné načasování."

I proto závodníci jednu ze zatáček nazvali 50/50. Buď, a nebo... "Ale když si ji pilot ohlídal, pak už nebyl problém," dodal Stokláska.

To Soči je opakem - není sice raketově rychlé (má se tam jezdit o 6 až 9 kilometrů v hodině pomaleji) ani extra náročné, přesto i tady se klade důraz na ideální technické zvládnutí jízdy. Když tu uděláte chybu, neztrácíte setiny jako na jiných drahách, ale desetiny. A to je ve sportu tisícin katastrofa. "Záleží na každé chybičce."

Fotogalerie

Když už kavkazský komplex Sanki nemůže nikdy dobýt titul nejrychlejší, v duchu ruských zásad nese aspoň jedno NEJ - je to ta nejdelší dráha na světě. Měří 1 800 metrů a od startu ve výšce 1 365 metrů nad mořem má dvacet zatáček.

Dalším unikátním bodem je, že na třech místech profil dokonce stoupá, což snad na žádné jiné dráze světa k vidění není. I toto je opatření, co má zvýšit bezpečnost závodníků.

"Je jedna z nejbezpečnějších," tvrdil Vjačeslav Šavlev, stavební supervizor. Jakékoliv garance, že se nebude opakovat tragédie z Vancouveru, však dát odmítl. "Když sem přijede někdo s minimem zkušeností... To je otázka na trenéry a organizátory soutěže. Já zodpovídám za dráhu a ta je dle mého názoru extrémně bezpečná."

A designově hodně povedená, všímají si závodníci. "Krásná," souhlasil Stokláska. "Asi nejlepší dráha, co jsem kdy viděl. Zázemí je úžasné, špičkové, monumentální stavby na startu, v cíli."

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze