Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


  • Pátek 18. srpna 2017 Helena

Neslyší, ale závodí v psaní na klávesnici. Hendikep mi pomáhá, tvrdí

ZÁVODY V PSANÍ NA KLÁVESNICI. Patrik Pluhař soutěží v psaní na klávesnici navzdory svému hendikepu - je prakticky hluchý. | foto: Michaela Rozšafná

17 2015
Svůj život si nedokáže představit bez naslouchátka, a že by při svém hendikepu mohl dělat jakýkoli sport na vrcholové úrovni, považuje za nereálné. Přesto se Patrik Pluhař tento týden utkal v jedné ze soutěží na Letní olympiádě dětí a mládeže ČR v Plzni. Ve své kategorii patří do špičky českých reprezentantů v psaní na klávesnici.

Ticho, soutěžní atmosféra ve vzduchu a cvakání. Čtrnáct párů rukou na čtrnácti klávesnicích. Čtrnáct soutěžících ze všech krajů České republiky, kteří se probojovali na mládežnickou olympiádu do Plzně, sedí v učebně plzeňské střední školy a bojují o medaile v jedné ze dvou nesportovních olympijských disciplín. Mezi nimi je i student druhého ročníku obchodní akademie v Přerově, který je prakticky hluchý.

S UČITELKOU. Patrik Pluhař se svojí učitelkou Evou Střeleckou.

Patrik Pluhař s učitelkou Evou Střeleckou.

„Když k nám Patrik nastoupil, při první hodině jsem si ho v učebně v 1. B ani nevšimla. Potom jsem byla zvědavá, jak se s mými příkazy a s programem ZAV (počítačem řízená výuka psaní na klávesnici pozn. red.) popasuje. Po dvou měsících mi bylo jasné, že mám ve třídě talentovaného písaře,“ říká učitelka speciální metody psaní na klávesnici Eva Střelecká.

Talentovaného psavce práce na počítači nikdy speciálně nebavila a psát všema deseti se zpočátku spíše obával. „Od šesti let, co jsem se poprvé posadil k počítači, až do patnácti, kdy jsem nastoupil na obchodku, jsem ťukal do klávesnice ukazováčky. Při příchodu na střední školu jsem se obával, že právě naučit se psát všema deseti bude největší problém,“ popisuje Pluhař.

METODA ZAV

  • Metoda výuky a tréninku psaní na klávesnici, základem je rozšiřování klávesnicové gramotnosti
  • Vytvořili ji manželé Jaroslav a Helena Zaviačicovi, kteří provozují internetovou školu, kde je tato metoda vyučována
  • V České republice ji vyučují na 2-3 % škol
  • Metodou se vyučuje také na Slovensku, v Polsku a v Německu. „Metoda vychází ze sportovního principu. Výuka a trénink se podobá principu, kdy lehký atlet trénuje svůj sport. Abyste se vylepšovali, musíte se neustále rozvíjet a pravidelně trénovat,“ říká Jaroslav Zaviačic
  • Vyučuje psaní na klávesnici 10 prsty hmatovou metodou naslepo, od jiných technik se liší pořadím nácviku jednotlivých písmen
  • Česká republika je díky metodě v psaní na klávesnici světovou velmocí, v posledním desetiletí měla několik mistrů světa

Už v březnu loňského roku absolvoval šestnáctiletý student první krajskou soutěž v Mohelnici, díky talentu se jí vůbec poprvé se zúčastnil jakožto žák prvního ročníku přerovské střední školy. Od té doby objel soutěží několik, za největší dosavadní zkušenost považuje mistrovství České republiky v Olomouci a celorepublikovou soutěž v Přerově, kde v konkurenci šedesáti závodníků skončil na sedmém místě.

Ačkoli psaní na klávesnici patří na plzeňské olympiádě mezi nesoutěžní disciplíny, Patrik Pluhař ji vnímá jako ryze sportovní. „Po výkonu jsem zadýchaný, je to také velmi psychicky náročné a prakticky neustále pociťuji stres,“ říká.

Jako správný sportovec musí mít i vlastní sportovní náčiní, v tomto případě klávesnici, na které je zvyklý mít „svoje“ podlouhlé tlačítko Shift. Při psaní má podle svých slov největší potíže s psaním dlouhého Á, které často zaměňuje za Í. „Náročné je taky Z,“ doplňuje.

Recept na úspěch je v hlavě

Obligátní výkon Patrika Pluhaře je podle jeho trenéry 400 úhozů na klávesnici za jednu minutu, osobní Patrikův rekord zatím činí 440 úhozů. Hlavní recept na dobrý výkon spočívá podle něj vedle natrénovaných hodin zejména v hlavě.

„Sám jsem zpočátku příliš netrénoval. Rychle jsem si ale zapamatoval, kde je které písmeno a nemusel se na klávesnici vůbec dívat. Je důležité věřit si, že nedělám chyby, velkou roli hraje také psychika a klid,“ říká Patrik Pluhař. Počet odtrénovaných hodin nedokáže přesně určit, trénuje prakticky neustále při jakékoli práci na počítači včetně užívání sociálních sítí.

Hry VII. olympiády dětí a mládeže 2015

Úspěšného výsledku dokáže podle sebe lépe docílit, když ví, o čem píše, jaké téma textu pořadatelé soutěží zvolí. 

„Málokdy si přesně vybavím, o čem jsem ještě před pár minutami psal. Dnes jsem psal text o ekologických vlivech a další dvě témata byla politická a ekonomická. Když píši o tom, co mě zajímá, mám daleko víc úhozů, než při textu, který mě nebaví,“ říká.

Sluchovou vadu, která ho v běžném životě limituje, dokáže při psaní na klávesnici využít jako výhodu. „Daleko méně mě rozrušují okolní vlivy. Ostatní soutěžící si při psaní nasazují sluchátka, já nemusím. Dokáži se při práci bavit s ostatními lidmi, zvládám sledovat, kde se co děje,“ říká. Psaním by se jednou chtěl také živit, jeho snem je stát se spisovatelem. „Zatím si občas píši vlastní příběhy. Po obchodní akademii bych chtěl jít studovat žurnalistiku,“ říká. 

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze