Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


  • Neděle 20. srpna 2017 Bernard

Oficiální pochodeň olympiády v Soči dorazila do Prahy

Olympijskou pochodeň zimních olympijských her v Soči, ukazuje kapitán ledoborce Valentin Davydjanc. Pochodeň bude vystavena po dobu OH v pražském Národním technickém muzeu. | foto: Essential Communication

6 2014
Do Prahy byla ve středu přivezena olympijská pochodeň ze zimních olympijských her v Soči, ve které se olympijský oheň z Atén na své dlouhé pouti poprvé v historii dostal až na severní pól.

Dovezl jej tam 19. října loňského roku jaderný ledoborec 50 let vítězství, který je součástí ruské civilní jaderné flotily Rosatomflot.

Jde o jednu ze 14 oficiálních pochodní, které putovaly během olympijské štafety přes celé Rusko i za jeho hranice.

Olympijskou pochodeň přivezl do Prahy kapitán ledoborce 50 let vítězství Valentin Davydjanc. "Přivézt do Prahy olympijskou pochodeň, která se dostala až na severní pól, je pro mě velká čest. Lze říci, že první rekordy letošní olympiády padly právě díky cestě našeho ledoborce s olympijskou pochodní na severní pól. Poprvé v dějinách arktické námořní plavby byl pokořen severní pól během polární noci, a navíc jsme po cestě s pochodní dosáhli rychlostní rekord - vzdálenost z Murmansku k severnímu pólu, což je bezmála 2 600 kilometrů, jsme urazili za pouhých 91 hodin,“ prohlásil Valentin Davydjanc.

Tloušťka ledu, na němž se uskutečnil slavnostní ceremoniál dobytí severního pólu olympijským ohněm, byla 130 centimetrů. V rámci štafety se olympijský oheň dostal ve speciálních kapslích až na dno Bajkalu, největšího jezera na světě. Do vesmíru, na palubu Mezinárodní kosmické stanice, pak putovala olympijská pochodeň.

Olympijská pochodeň Soči 2014 bude vystavena po dobu trvání zimních olympijských her v Soči do neděle 23. února 2014 ve vestibulu Národního technického muzea v Praze na Letné, kde si ji budou moci zájemci prohlédnout každý den kromě pondělí.

Pro informaci: Valentin Davydjanc Valentin Davydjanc patří mezi nejzkušenější arktické kapitány. Velí posádkám ledoborců s jaderným pohonem téměř 40 let. V roce 1971 absolvoval Murmanský inženýrský námořní institut. Profesní dráhu zahájil na ledoborci Lenin - prvním jaderném ledoborci světa.

V současnosti Valentin Davydjanc velí největšímu a nejvýkonnějšímu ledoborci na světě, který nese název 50 let vítězství. Jeho stavba byla zahájena v roce 1989 v Baltickém závodě v Leningradě. Na vodu byl spuštěn 29. prosince 1993 a uveden do provozu byl 23. března 2007. Ledoborec dokáže prorážet led do tloušťky 2,8 metru. Je na něm instalován digitální systém automatického řízení nové generace.

Kapitán Davydjanc je jedním z průkopníků plavby Severní mořskou cestou, která by se mohla stát alternativou pro tradiční lodní trasy kolem Afriky nebo Suezským průplavem. Srovnáme-li délku cesty mezi Hamburkem a Tokiem klasickými cestami a Severní mořskou cestou, získáme tato čísla: Trasa Severní mořskou cestou přes Beringovu úžinu měří pouhých 12 456 kilometrů, zatímco nejkratší klasická trasa Suezským průplavem 19 932 kilometrů, trasa Atlantikem přes Panamský průplav 22 356 km a „kapská cesta“ přes Indický oceán 26 176 km.

Olympijská pochodeň Soči 2014 Pochodeň je jedním ze základních atributů olympijské štafety. Pochodně pro Soči 2014 jsou vyvedeny v pestrých a teplých barvách, které mají symbolizovat pohostinnou, radostnou, upřímnou a inspirativní atmosféru štafety.

Obě pochodně - pro olympiádu a paralympiádu - mají stejný tvar a rozměry, ale liší se barevným provedením. Olympijská pochodeň má červenou barvu, která je pro ruský sport charakteristická, zatímco paralympijská je nebesky modrá a má symbolizovat sílu ducha a pevnou vůli paralympioniků.

Koncepce vychází z kontrastů pořádající země, z nichž hlavním je tradice a modernizace. Motivy z ruských pohádek se prolínají s vizemi inovací a technologického rozvoje. Tvar pochodně připomíná siluetu pera pohádkového ptáka Ohniváka, které podle legend přináší štěstí.

Tým designérů pod vedením Vladimira Pirožkova a Andreje Voďanika se především soustředil na funkčnost a spolehlivost pochodní v extrémních podmínkách ruské zimy - za silného větru a mrazu.

Korpus je vyroben metodou lití z olověných slitin a má kovově lesklý povrch. V horní části je ozdoben emblémy olympijských a paralympijských her, vyvedenými formou inkrustace.

Rukojeť a středová ozdobná část jsou odlity z mimořádně pevného, průhledného polymeru.

Pochodeň váží přibližně 1,8 kilogramu, jeho výška dosahuje 95 centimetrů, šířka (v nejširším místě) je 14,5 centimetrů a tloušťka 54 milimetrů. Váha a vyvážení jsou přizpůsobeny co nejpohodlnějšímu držení při běhu.

Celkově bylo vyrobeno 14 olympijských a přes tisíc paralympijských pochodní, které byly testovány v extrémních podmínkách.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze