Jen si představte, jak Kateřina Neumannová vbíhá coby první z lyžařek na stadion v Pragelatu. Žádná otevřená pláň ze Salt Lake City 2002, pouze úzké údolí s malinkými tribunami.
"Pět tisíc šest set," upřesňuje manažer běžeckých disciplín Alesandro Vanoi jejich kapacitu poté, co část z ní obsadí čestní hosté a sponzoři.
Skromné hry za 3,4 miliardy euro
Nebo jiný obrázek: Jakub Janda protáhne druhý skok večerního závodu na velkém můstku a u jeho jména zasvítí jednička. Burácení tribun bude - skromné. V areálu, jehož výstavba stála víc než 36 milionů euro, se na tribuny nevejde víc než sedm tisícovek fanoušků...
"Ale atmosféra tam bude zcela jistě mimořádná," je přesvědčen Sandro Pertile, manažer olympijských soutěží ve skoků a severské kombinace. Mimořádná? Určitě, ale neporovnatelná s pětadvaceti tisíci na světovém šampionátu v Oberstdorfu.
Mimochodem, Šárku Záhrobskou v cíli slalomu také nepřivítají deseti tisíce. Maximální kapacita tribun ve středisku Sestriére Borgata je devět tisíc míst...
Navzdory rozpočtu v hodnotě 3,4 miliardy euro to budou malé hry. S tichými tribunami.
A unavenými. Horské "disciplíny" dají v průběhu sedmnácti dnů soutěží pořádně zabrat všem. Bydlíte v Turíně a chcete být každý den v Pragelatu na soutěžích v běžeckém lyžování? Nebo pozorovat v Sestriére souboje na technicky náročných sjezdovkách? Připravte se na cestovatelskou mánii.
Oficiální kapacita vybraných sportovišť - Pragelato, běžecké lyžování: 8000 diváků - Pragelato, skokanský areál: 7000 - Sestriére, alp. lyžování: 8500 - 9200 - Turín, hala Palavela, krasobruslení: 8200 - Turín, Palasport Olympico, hokej: 12 100 - Turín, Espozioni, hokej: 6100 |
Na konci cesty z centra Turína do Sestriére vám tachometr ukáže neúprosné číslo: 104 kilometrů.
Posledních dvacet se úzká silnice klikatí v horách, serpentiny stoupají do výšky 1535 metrů nad mořem. Ochranné svodidla v ostrých zatáčkách chybí...
Rychlostní rekord mezi Sestriére a cedulí s nápisem "Turín" na okraji olympijského centra čtyři měsíce před začátkem her? Pětasedmdesát minut. Po prázdné silnici a v ideálním počasí. Dvojnásobná délka v průběhu olympijských her bude vyvážena zlatem...
"Obyčejné" auto přitom do olympijské zóny stejně nepronikne. A nálepka "olympijská doprava" není v Turíně z nejlevnějších - parkování v horských oblastech na celou dobu olympiády vyjde na 2300 euro. Pouze pro úzký okruh vybraných...
Doprava? První den ukáže
Hosté, sponzoři i novináři - všichni se budou denně skládat do autobusů. Turínští pořadatelé jich mají k dispozici tisíc. Plus čtyřicet vlakových souprav pro fanoušky a dalších 300 mikrobusů a 2500 osobních aut - pro sportovce a jejich doprovod.
Vyjížďky napříč serpentinovými oblastmi Piermontu čekají na běžce i sjezdaře. Biatlonisté nastoupí na etapu do Cesany san Siacrio v olympijské vesnici v Sestriére. "A autobus je vyloží tři sta metrů od stadionu," říká Ubaldo Prucher, manažer biatlonových soutěží. Doprava přímo do areálu se zatím neplánuje ani pro sportovce...
"Ale s dopravou zcela jistě problém nebude," je přesvědčen šéf organizačního výboru Valentino Castellani. Zpoždění a problémy si nepřipouští. "Loni jsme systém testovali při předolympijských soutěžích," chlubí se.
Připomínka, že při jiném počtu diváků a ve zcela odlišných časových intervalech, Italy nezajímá. "Ale jsme připraveni. Navíc po prvním dnu vyhodnotíme celou situaci a pak se uvidí," plánuje bývalý turínský primátor.
Jenže po prvním dnu možná už bude pozdě...