Ve Vancouveru 2010 zaujali čeští olympionici pestrobarevným oblečením s modifikovanými olympijskými kruhy. V Londýně 2012 zářili v kolekci s motivy slavného obrazu Františka Kupky: Amorfa - Dvoubarevná fuga.
Nyní tedy překvapí kolekce firmy Alpine Pro v Soči motivem inspirovaným českým secesním umělcem.
Šéf ČOV Jiří Kejval už dříve netajil inspiraci jedním z předních českých umělců. Coby předloha posloužila návrhářům první československá poštovní známka od Alfonse Muchy v hodnotě 10 haléřů.
Tuto známku vytvořil Mucha za 24 hodin, do oběhu se dostala 18. prosince 1918.
"Sport má přesahy do umění a my bychom u této tradice chtěli zůstat," uvedl Jiří Kejval.
"Alfons Mucha byl hvězdou tehdejší doby, vyhledávaným grafikem, dekoratérem a malířem," vysvětloval volbu Kejval. "Jeho první známka měla hodně společného s československým státem a stala se předlohou panu docentu Jarošovi, který podobně jako před hrami v Londýně vybraný námět ztvárnil a vymyslel základní motiv, který bude doprovázet české sportovce v Soči."
Jeho prezentaci byl přítomen i Ivan Lendl, majitel 116 ze 119 Muchových plakátů. "Mám moc rád olympiády i Muchu. Při olympiádách fandím českým sportovcům, a tak doufám, že spojení s Muchou jim v Soči přinese úspěchy," podotkl.
Původně vybírali experti z ČOV a firmy Alpine Pro z pěti různých motivů. "Vzali jsme si za motivaci lipové listy, které jsou po krajích známek. Ty mají tvar srdce, a to má symbolizovat naši bojovnost i lásku ke sportu," řekl Václav Hrbek, šéf firmy Alpine Pro, která kolekci pro Soči vyrobí.
Kolekce olympijského oblečení bude mít zhruba 72 položek a bude opět v prodeji i v síti Alpine Pro.