Na něm se jezdí do práce. Že je to také sport? To vyprávějte jinde.
Pekingem se denně prodírá až pět milionů kol. Muž v saku šlape z práce, na rámu veze manželku, která v ruce drží maso a večeři.
Nebo opodál: stařík přivazuje řetězem ke stromu rezavý bicykl s vozíkem, pamatující snad ještě kulturní revoluci.
Tři roky už žije v čínské metropoli i Lukáš Brzák, bývalý amatérský cyklista. Tady si pořídil rachotinu, obyčejné cestovní kolo Hui-ing. Po třech letech mu zrezlo.
"Kupovat lepší nemělo cenu," namítá. "Hned vám ho ukradnou. Kamarád si ho přidělal k lampě železným zámkem, za chvíli se vrátil a bylo pryč."
Nové cestovní kolo však pořídíte za pouhých 100 jüanů (260 korun), tedy za stejnou sumu, kolik stojí čtyři "americké" kávy v cukrárně.
A potom? Hlavně nezávoďte!
"Tady můžete řídit kolo jedině s upřeným, lehce démonickým pohledem před sebe a rukou na zvonku," radí studentka Marie Vykopalová.
Čínská průvodkyně Ruby při túře po sportovištích ukazuje: "Vlevo je olympijský areál pro motokros na kolech." Rozumějte: pro BMX. Ruby v životě o něčem takovém neslyšela. Ten sport jí připadá stejně mimozemský jako olympijský velodrom ve tvaru lodi UFO.
Předolympijský testovací závod horských kol sledovalo v Pekingu pouhých sto diváků. Paradoxně právě v této disciplíně však patří trio čínských dívek Wang, Žen a Jing od letoška ke světové extratřídě.
Zjevily se na scéně náhle. Jak? Snad díky dopingu? "Věřím, že jsou čisté," tvrdí olympijská vítězka Dahleová z Norska.
Věří i Brzák. Viděl je závodit. Zná i jejich příběh. Na počátku bylo 18 třináctiletých dívek necyklistek, které mocní pohlaváři čínského sportu vybrali k olympijské přípravě na horských kolech v jedné z provincií. Teď z nich zbyly tři. Tři hvězdy. Jediné bikerky v zemi.
"Za jejich výkony je totální dril," povídá Brzák. "Dřou, obětují vše. Nemají auta, účet, jejich rodiny žijí v chýši. Když Čecha píchne při tréninku v těle, řekne: Au. Ona řekne: Nic se neděje, dostanu státní peníze, musím zabezpečit rodinu – a dalších 14 hodin trénuje."
Ale až se sportem skončí? Čím se uživí? "Bývalá mistryně světa v atletice prodávala na ulici tepláky," říká Wang-i z agentury Nová Čína. "Teď vláda řeší, co s nimi."
KOLA PRO ŽIVOT. Desítky kol u pekingské stanice metra Si-č’-men. Tady se na nich jezdí jen do práce. Cyklistické závody většina Číňanů vůbec nezná. |