Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


  • Čtvrtek 19. října 2017 Michaela

Ani gigantismus her nezničí sport

10 2004
Atény - Gigantismus prý hubí hry. Hrozí olympijskému hnutí zničení vlastní rozpínavostí jako antickému Římu? Ne. Olympismus je zvláštní průmyslové odvětví s jasnou strukturou. Idea zde zůstává nadřazena zisku. A byť zisk stoupá, ideu nezatlačil. Její dosah ve sportovním světě je srovnatelný snad jen s mistrovstvím světa ve fotbale.

Žádný jiný podnik nezasáhne tolik lidí, tolik odvětví života společnosti.

"Mezinárodní olympijský výbor funguje jako soukromá firma. Ale nehromadí zisky, rozpouští je přes pořadatele, národní výbory a sportovní federace zpět ke sportovcům," vysvětluje Karel Bauer, místopředseda pro ekonomiku Českého olympijského výboru.

Každé spojení s olympijským logem představuje lukrativní podnik. Místo v olympijském programu zaručuje sportovnímu odvětví mnohonásobně větší přízeň diváků i sponzorů.

Co se po hrách stane s drahými olympijskými sportovišti? To je jedno z nejdůležitějších kritérií, nad nímž bdí MOV. Kanadský Montreal 1976 s chátrajícími tribunami stadionů už se nikdy neopakoval. Při výběru dějiště se velmi přísně hodnotí rozvoj infrastruktury bez ohledu na konání her.

Z tohoto pohledu má Praha 2016 velmi nadějnou pozicí," domnívá se Bauer.  "Dálnice, metro, letiště i hotely se tu podle územního plánu budou stavět."

Navzdory masivním investicím vydělá celá země. Hry v Sydney 2000 přinesly Austrálii dle společnosti Deloitte & Touche zisky 6 miliard dolarů, rozložené do let 1994-2006. Náklady tvořily 2,08 miliardy.

Díky olympiádě v Aténách podle agentury Reuters roste řecká ekonomika nejrychleji v celé eurozóně, přestože náklady se tu vinou termínových potíží vyšplhají až na 6 miliard dolarů.

Co tedy může zbrzdit olympijský boom? "Doping," soudí Bauer. "V honbě za slávou jsou někteří sportovci ochotni učinit vše. Lyžařské aféry v Salt Lake City důvěru hodně nahlodaly. Lidi takové divadlo může přestat zajímat."

mezníky olympijského marketingu
1896 Atény Přestavbu stadionu financoval filantrop Averoff, užil reklamu Kodak
1900 Paříž Hry byly od tohoto roku třikrát pořádány spolu se světovou výstavou
1912 Stockholm Sponzoři přispěli dvakrát více než stát a město, prodávaly se suvenýry
1924 Paříž Organizátoři postoupili práva na výrobu a užití filmu obchodní společnosti
1932 Los Angeles Rozprodaly se i montované bungalovy z olympijské vesnice
1936 Berlín Poprvé byly hry v televizi, byť jen v okolí města pro 162 000 diváků
1952 Helsinky Marketingový program: 18 firem dodalo služby a zboží
1956 Cortina (zima) První přímé televizní přenosy z her
1966 MOV se poprvé dělí o příjmy s národními výbory a sportovními federacemi
1972 Mnichov Her se ujala reklamní agentura, prodává se logo i maskot
1984 Los Angeles Poprvé skončily hry ziskem (222 mil. dolarů), pořádala je soukromá firma
1998 Nagano (zima) Internet poprvé ve službách her
2000 Sydney Nejsledovanější sportovní událost všech dob, zisk více než 3 miliardy dolarů
Zdroj: publikace One Hundred Years, vydal MOV
Autoři:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze