Skončit maximálně do desátého místa. To je cíl všech čtyř českých posádek, které se v srpnu představí v olympijském závodě v čínském městě Čching-tao. To je od Pekingu vzdáleno 700 kilometrů.
Michael Maier ve třídě Finn, Martin Trčka v Laseru i duo Lenka Šmídová, Lenka Mrzlíková ve třídě 470 věří, že se jim to povede. "Ničeho se nebojíme, jedeme bojovat o medaile," hlásí Šmídová, která si před čtyřmi lety přivezla stříbro ze třídy Evropa.
Jachtaři tráví závěrečné týdny před odjezdem do Pekingu různě. Zatímco Maier bude především relaxovat a Trčka chce stihnout ještě několik závodů včetně mistrovství Evropy, Šmídová s Mrzlíkovou jedou znovu trénovat přímo do Číny.
. Pojede do pekingu také fenclová?Ještě jedno jméno může reprezentovat české jachtaře v olympijském závodě. Ve třídě Laser Radial ho může získat Veronika Fenclová. Jachtařka až do loňského července byla partnerkou Šmídové ve třídě 470, po ukončení spolupráce se vrátila na mateřskou loď. "Mohla by dostat tzv. divokou kartu od mezinárodní federace," prozradil předseda svazu jachtingu Karel Bauer. "To v případě, pokud některé země nevyužijí kvalifikační místo, které si vyjely." Spolu s Fenclovou jsou ve hře o divokou kartu také závodnice z Malajsie a Dánska. |
"V květnu jsme tam byly dva týdny, nyní si pobyt ještě o týden prodloužíme," řekla Šmídová. "Chceme tam najezdit co nejvíc kilometrů, i proto vypouštíme dva světové poháry," dodala zkušená jachtařka.
Reprezentanty zatím nejvíc trápí velké množství řas v moři. "Teď se v tom nedá příliš jezdit, je to jak zelená louka," usmál se Trčka. Šmídovou ale nepříjemná situace nechává v klidu. "Víme, do čeho jdeme. Doufáme, že nás to nebude příliš brzdit," dodala. "Před dvěma lety zase všude byly sítě. Přes noc pak celý prostor jejich armáda vyčistila."
Pomůže model pro zpracování předpovědi počasí
Českým jachtařům budou poprvé v olympijském závodě pomáhat speciální meteorologické modely, které budou například blíže popisovat chování mořských proudů. K tomu si najali specialistu Petra Sklenáře. "Petr je do těchto věcí nadšenec, navíc je výhodou, že sám je jachtař na vysoké úrovni," uvedl předseda Českého svazu jachtingu Karel Bauer.
Jde o to, aby jachtaři měli připravené dokonalé podklady pro svou jízdu. Tedy především údaje o tom, jak se voda bude chovat. "Už loni jsme tam měly předpovědi od organizátorů. Ale ty byly velmi nepřesné, tak jsme je po dvou dnech zahodily a raději využívaly rad trenéra," uvedla Šmídová.
Díky novému modelu jejich informace navíc doplní další mapy. "Bude to lepší. Budeme to mít na papíře, daleko víc budeme rozumět tomu, co se tam děje. Může nám to pomoci."
Celý model by měl kopírovat chování vody v době olympijského závodu. "Mám v autě složku vážící dvě kila. Mapu závodního revíru a v ní barevně označeno, jak bude voda téct, jak se bude točit. Každé ráno to budeme studovat a testovat. Po našem květnovém návratu z Číny jsme v něm udělaly ještě malé úpravy. Nyní se celý model bude už blížit realitě," uzavřela Šmídová.