Využije při tom již existující, dosud nezpevněné vozovky. Ta má být mimo jiné pokryta asfaltem a opatřena po celé délce svodidly. Projekt má stát asi 20 milionů dolarů.
Záměr dopravit olympijskou pochodeň na Everest je podle mnohých veden snahou Číny mezinárodně potvrdit svou suverenitu nad Tibetem, který se spolu s Nepálem o nejvyšší horu světa dělí.
Čínská armáda Tibet obsadila armádou v roce 1951. Proti tomu se po více než padesáti letech koná každoročně mnoho demonstrací ve všech koutech světa.
Minulý měsíc rozvinulo pět amerických studentů právě v základním táboře pod Everestem, kam má silnice vést, transparenty volající po nezávislosti Tibetu. Čína je zatkla a poté vyhostila ze země.
V dubnu organizátoři pekingské olympiády oznámili ambiciózní plán nejdelší trasy olympijské pochodně v dějinách - během 130 dnů má oheň urazit 137 tisíc kilometrů (více než třikrát víc, než je obvod zeměkoule) a protnout hranice pěti kontinentů.
Mount Everest není jediným kontroverzním bodem na trase olympijské pochodně, tak jak ji vytyčila čínská vláda. Podle Číňanů by měla vést trasa i přes Tchaj-wan, jehož samostatnou existenci pekingské úřady neuznávají. Tchajwanský olympijský výbor k tomu uvedl, že taková trasa je nepřijatelná.