Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


  • Neděle 22. října 2017 Sabina

Diskuse k článku

Sáňkaři budou po smrtelné nehodě startovat na zkrácené trati

Smrt gruzínského sáňkaře Nodara Kumaritašviliho, který zemřel po páteční tragické nehodě, donutila organizátory k bezpečnostní úpravě ledového koryta. Světová federace FIL rozhodla o zkrácení trati - sáňkaři pojedou z nižšího startu pro ženy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

barby

Draha

 je bezpecna, tak bych ty "pany odborniky" posadil na ty sane!  Ale ted uz se bude startovat z nizsiho okna, mantinel taky zvysili a na ten sloup uz pridelali molitan.... Jak rikali v TV, tak ve  SP se prumerne dosahuje max rychlosti kolem 130km/h a tady to bylo kolem 150km/h, takze i ti nejlepsi jezdci tam meli problemy.... :-/

0/0
14.2.2010 0:35

mimouch

Odborníci

Takové věci se prostě stávají. Bývaly doby, kdy se na bobech, saních a skeletonu z dráhy celkem běžně vylétávalo. V posledních desetiletích jsou dráhy konstruované tak, aby se to stát nemohlo a jsou na to celkem jasně dané předpisy FIBT a FIL (federace bobů a skeletonu a federace sáňkařů). Přesto se občas někomu téměř podaří přelstít fyzykální zákony a z té dráhy vyleté. Loni nebo předloni to byly tuším britské bobistky ve francouzském La Plagne, které je obecně považováno za jednoduchou a bezpečnou dráhu, kde se nic podobného nestalo od jejího zprovoznění v roce 1991. Ty holky ale měly štěstí, protože "hoply" do volného prostoru a přežily. Je to zkrátka nebezpečný sport a i kdyby sáňkaři, bobisté a skeletonisté jezdili v uzavřené trubce, občas se najde někdo, kdo si hranou saní podřízne krk nebo ho rozmačká převrácený bob. Mrtvému sáňkaři samozřejmě R.I.P, ale je to sport a tohle k němu, Bohužel, patří.

0/0
13.2.2010 22:46

Vlkov

Re: Odborníci

Tady asi nepujde o chybu dráhy jako takové. Pravděpodobně splňuje všechny možné prametry a konstruktéra vlastní dráhy bych z ničeho nevinil. Že někdo tu a tam z dráhy vylétne to se stát může. Potom ale nastoupili architekti a vytvořili to "krásno" okolo, takže docílili efektu, jako by ta dráha vedla v hustém lese. Těmto expertům patří dík za smrt toho sáňkaře. To že je to nebezpečný sport je jasné, ale to neznamená, že by se mělo tolerovat diletanství, které postrádá jakákoliv bezpečnostní kritéria. A to co se stalo je toho nezvratným důkazem.

0/0
14.2.2010 0:47

meni

aspoň si z toho vemte ponaučení

Víte je to tragédie, ale to se stává dnes a denně, berte to jako fakt. Pro příklady netřeba chodit daleko, viz nehody na silnicích. Velice mě zaujaly příspěvky jednoho užívatele, který se snažil říct, že v podstatě malé zvýšení rychlosti znamená exponenciální nárůst energie. Co to znamená? Za prvé to znamená, že dával ve fyzice pozor a za druhé to znamená  to, že stejně to funguje i v autě... Jaký je rozdíl mezi 50km/hod a 60km/hod? Ano 10km/hod, řeknete si to nic není, ale pozor kinetická (pohybová) energie je o 44% vyšší!! V konečné fázi to může mít zásadní vliv na váš život. Vím co říkám, sám jsem zažil čelní střet kdy rychlost vozu, ve kterém jsem jel jako spolujezdec byla v době střetu 60až65 km/hod a rychlost protijedoucího byla zřejmě obdobná podle toho co následovalo.

0/0
13.2.2010 22:43

Vlkov

Re: aspoň si z toho vemte ponaučení

Srovnání se silnicí je falešné. Srovnejte to s tratí F1. Jaká tam jsou bezpečnostní opatření, nárazové a bezpečnostní zóny, jak jsou všechny potencionální překážky ochráněny. Bylo by možné, aby kolem trati byla řada takových ocelových sloupů? A bylo by možné, že by piloti F1 na takové trati byli vůbec ochotni startovat? Já myslím, že taková trať by se měla okamžitě zavřít. To by byl relevantní postoj pořadatelú.

0/0
14.2.2010 0:59

FredFu

r

Jak rikali, ze je to velky buzines OH, tak stim souhlasim. Ale nemusel tam zarvat clovek, kvuli tomu aby byla ta draha rychlejsi a atraktivnejsi. Nekoho bych za to zavrel a mimochodem nebyl sam kdo tam vyletel.. IGNAC GUY ty se asi snazis zapusobit na koho?, ty delas jak kdyby jsi tam jezdil 30 let na te draze,

0/0
13.2.2010 22:29

petyo

Re: r

buzines? Lepší by bylo asi lepší to napsat počeštěně anebo správně anglicky.

0/0
13.2.2010 22:36

Ignác Guy

konstruktéry chápu

asi nido z nich nemohl předpokládat chybu závodníka, kteoru bych laicky přirovnal k chybě řidičky, která si na parkovišti spletla jedničku se zpátečkou a přejela si tím dítě, které si před tím postavila na chodník před auto.... twn závodník naprosto nepochopitelně opustil přirozenou dráhu v zatáčce (vnější oblouk, který ho měl dovést na rovinku), sjel z ní naprosto brzo a narazil do vnitřního oblouku zatáčky - ještě tak smolně, že zrovna do toho oblouku, který ho prostě vyhodil do pozic, kde by to opravdu nikdo nečekal - ani zkušený konstruktér

0/0
13.2.2010 22:20

Vlkov

Re: konstruktéry chápu

Nemáte pravdu. Tohle konstruktéři té dráhy, resp. abych někomu nekřivdil, konstruktéři toho krásna okolo, předpokládat měli a byla to jejich povinnost to předpokládat. A jestli to nepředpokládali, tak to je banda břídilů.

 Proč se dávají kolem sjezdovek sítě, když se dá předpokládat, že sjezdař nemá důvod opustit svou přirozenou dráhu a skončit v lese?

 To je myšlenka na úrovni vašeho příspěvku.

0/0
14.2.2010 1:10

Dr. Fe(1)

Za třetí:

Tomu německýmu údovi bych s chutí rozkopal držku. Neskutečná drzost a neúcta k lidskému životu ;-€ Rv

Dráha ze který může závodník vylítnout ven NENÍ bezpečná. To si zapamatuj imbecile, tohle platí i kdyby si předtím postavil sto tratí.

0/0
13.2.2010 22:14

wairau

Re: Za třetí:

tak tak.bezpecna trat je ta,na ktere kdyz nekdo udela chybu,tak se hned nezabije.i s tim by mel projektant trati pocitat.

0/0
13.2.2010 22:26

Vlkov

Re: Za třetí:

No myslím,že trať, ze které by se za žádných okolností nedalo vylítnout asi zkonstruovat nejde (ledaže by se jelo v tunelu - a proč ne, kdyby byl průhledný). Druhá věc je ale bezpečnost kolem tratě. Postavit těsně kolem koryta řadu ocelových sloupů, to musela vymyslet opravdu Hlava.

0/0
14.2.2010 1:17

Adar77

A to

tam stacilo dat pruh plexiskla aspon do 2m, to by ho bezpecne vratilo do koryta a max. by si zlomil nohu.... takhle tam muze vyletet kdokoliv.:-(

0/0
13.2.2010 21:47

Big Dick

Re: A to

Ano, muze vyletet kdokoliv...Ale kdyz to neumim, tak se tam necpu a radsi se doma divam na TV a necham to tem, kteri to umi.....Zrovna tak bych nesel skakat na lyzich, jezdit sjezd atd...Je to nebezepecne a nechci se zabit....On udelal chybu a zaplatil za ni..To se stava!!!...Ale urcite bych nevinil poradatele OH....A nebo stavitele drahy...

0/0
13.2.2010 22:09

wairau

Re: A to

hmm.tak ty skutecne delas cest svemu nicku:-/ ty jsem podle tech nazoru opravdu velkej cu....

0/0
13.2.2010 22:20

wairau

Re: A to

ty jses.....tak si me rozcilil,ze jsem se jeste preklepl;-D

0/0
13.2.2010 22:21

neo401

???

Tak se dívám na trenink a jezdí stejně 140km/hod.

0/0
13.2.2010 21:05

avatar1

Trať je nebezpečná

Může tam vyletět kdokoliv. Pánové teď svádějí vinu na toho, kdo se už nemůže bránit.Rv

0/0
13.2.2010 20:56

HLNOCD4

Pri stavbe drahy byly

splneny vsechny limity a narizeni. Dale neni nad cim debatovat

0/0
13.2.2010 20:02

xprim01

Re: Pri stavbe drahy byly

O tom pochybuju. Použili tam stejné bezpečností prvky jako jinde ano. Ale jestliže je trať nejrychlejší, tak to nemůže stačit. Rozdíl mezi 110km/h a 135km/h je +50% více kinetické energie, tak si udělejte obrázek sami.

0/0
13.2.2010 20:10

Vlkov

Re: Pri stavbe drahy byly

Vážně???  A které/á ? Víte o tom, že normy nejsou závazné ? (tedy alespoň u nás). Marně hledám nějakou normu na sáňkařské dráhy;-(

0/0
13.2.2010 20:11

xprim01

Re: Pri stavbe drahy byly

Tím asi myslí pochybnou kontrolu od FILu.

0/0
13.2.2010 20:16

Ignác Guy

Re: Pri stavbe drahy byly

norma je minimum, které musíte dodržet - ale nemusíte překročit,co se přísnosti týče (ikdyž nikdo vám v tom  bránit nebude)

0/0
13.2.2010 22:03

Vlkov

Re: Pri stavbe drahy byly

Budete se divit, ale nemáte pravdu. Naše normy fungují obecně pouze jako doporučení. Je možné je však udělat závaznými v rámci uzavřené smlouvy.

0/0
14.2.2010 0:18

tom_sykora

amater...

koukam, ze si nekteri lide mysli, ze na olympiadu patri jen "profici"... a proc? sport je dnes jeden velky obchod... ostatne jako skoro vsechno (co vlastne neni obchod, ze?)... a to je podle me pruser...

souhlasim s nazory, ze trat byla postavena blbe a na rozdil od sportovcu, tady bych profesionalitu ocekaval...

0/0
13.2.2010 19:59

richdek

Slavnostni zahajeni bylo

fantasticke !!!! je ta ostuda nasich oblecenych v pyzamech. To se cely svet potutelne usmival. Jinak Vancouver rocks R^

0/0
13.2.2010 19:47

papazian

Kanada olympiádu nezvládla, už nyní to lze takto označit!

A to nejen kvůli této tragédii, ale celkově svým přístupem. Jsem pochopitelně zklamán, v honbě za zisky se vůbec nehledí na to, že tam jsou lidé. Diktát velkokapitálu nad našimi životy se musí změnit. Je ostudné, že všichni mlčí jako stádo opařené čajem. Do jisté míry člověk chápe, radujeme se, že žijeme a  že smrt šla mimo nás. Ale kdo z nás bude příště na řadě? Saňkařská dráha musí být bezpečená i v situaci, kdy sáňkař udělá chybu. Jinak je chybně postavená! A dával bych kriminál..., to co říkála projektant byla nehorázná drzost! Do basy s ním!

0/0
13.2.2010 19:43

razer12

Re: Kanada olympiádu nezvládla, už nyní to lze takto označit!

a za co do basy evidnentně splnil všechny předpisy a nařízení jinak by se tam ani nejlelo tak za co by měl jít projektant sedět trochu mimo ne

0/0
13.2.2010 19:45

Georgik-I

Re: Kanada olympiádu nezvládla, už nyní to lze takto označit!

tak udělat ze smrti sportovce politickou přednášku o diktátu velkokapitálu může jen rudá lůza, je smutné, že mezi náma žijí taková hov.da jako jsi Ty!!!

0/0
13.2.2010 19:51

Spalovač šancí

Re: Kanada olympiádu nezvládla, už nyní to lze takto označit!

Kolik jste postavil bobodrah 8-o?

0/0
13.2.2010 19:53

Vlkov

Re: Kanada olympiádu nezvládla, už nyní to lze takto označit!

Souhlasím s váma, až na ty bláboly o velkokapitálu. Projektant asi nebude jediný, koho by to mělo postihnout. Tohle je opravdu šlendrián. Podívejte se na bezpečnostní opatření kolem jiných závodních tratí - sítě, nárazové zóny, bezpečnostní pásma - a tady ocelové sloupy. Teda kdo tohle navrhl a schválil, to musel být duševní gigant.

0/0
13.2.2010 20:05

Verner Lička = evropský manažer

Re: Kanada olympiádu nezvládla, už nyní to lze takto označit!

Ten člověk, který to postavil, má za sebou 6 olympijských bobových drah...

0/0
13.2.2010 20:26

Vlkov

Re: Kanada olympiádu nezvládla, už nyní to lze takto označit!

Víte, já mám za sebou možná stovky staveb. A stejně mně to neskýtá jistotu, že jsem dokonalý.

0/0
13.2.2010 20:43

gambleralkac

Toho jsem se bal

kvuli jednomu amaterovi z toho udelaj zavody pro deti a profikum i divakum zkazej zazitek.

0/0
13.2.2010 19:20

Vlkov

Re: Toho jsem se bal

Ten jeden amatér ukázal názorně pořadatelům a konstruktérům jak je ta trať nebezpečná. A to, že snížili nájezd na tom nic nezměnilo. Doufejme že nebudou další důkazy. Chápu, že na olympiádě do toho závodníci půjdou, i kdyby je to mělo život stát. Kdyby se něco podobného stalo na formuli 1, tak se na té trati nejezdí.

0/0
13.2.2010 19:34

Vlkov

To je výsměch zdravému rozumu

Je jasné, že nehodu způsobila chyba závodníka. Ale jeho smrt zavinila nemožná konstrukce sáňkařské dráhy. Doufám, že někdo pořadatele zažaluje. Být na místě závodníků tak na takové trati odmítnu závodit. Jde přece o sport a ne o hazard. Všude kolem sjezdovek jsou proto sítě, kolem automobilových tratí balíky slámy apod. a ne ocelové sloupy.Tuhle nehodu snad mohl předpokládat i imbecil, když si představí co se stane se závodníkem při téhle rychlosti, když jej to vystřelí z dráhy. A úplně trapné jsou kecy o tom, že se to ještě nestalo. No všechno se stane jednou poprvé. A že zpomalí trať o pár km/h to na dané skuteřnost nic nezmění. Je asi jedno, jestli člověk sebou plácne na sloup při 150 km/h nebo při 120 km/h. Doufám, že alespoň veřejné mínění to pořadatelům a konstruktérům dráhy pořádně natře.;-€

0/0
13.2.2010 19:16

xprim01

Re: To je výsměch zdravému rozumu

120 a 150km/h je sakra rozdíl, to je skoro +60% kinetické energie navíc!!!

0/0
13.2.2010 20:19

OOOOK

Re: To je výsměch zdravému rozumu

Jestli s sebou plácnete do ocelové traverzy ve 120, bude to pro Vás znamenat totéž jako ve 150

0/0
13.2.2010 20:37

Vlkov

Re: To je výsměch zdravému rozumu

Co vám to pomůže, když váš rozprsknutý mozek uletí pouze poloviční dráhu? :-/

0/0
13.2.2010 20:46

xprim01

Re: To je výsměch zdravému rozumu

Ve 120km/h by zůstal v korytě a nevystřelilo by ho to jak panáka metr a půl do vzduchu. 8-o

0/0
13.2.2010 21:06

Vlkov

Re: To je výsměch zdravému rozumu

Čím máte podložené tohle tvrzení? Každopádně trať by měla být zkonstruována tak, aby i v případě opuštění trati skončil člověk bezpečně.

0/0
13.2.2010 21:55

Big Dick

Tady se zase seslo chytraku!!!!!

Byla to jenom jeho chyba, protoze neumi ani jezdit na sankach!!!..Nema tam lezt, mohl delat treba curling, tam by si maximalne zlomil nohu.....A zadne soudy a odskodneni nebude, protoze kazdy sportovec musi podepsat papir, ze tam je na vlastni riziko.....

0/0
13.2.2010 19:10

Vlkov

Re: Tady se zase seslo chytraku!!!!!

Protože mi byla předchozí reakce na tento příspěvek smazána ,pokusím se můj názor na vaší duševní zaostalost (pro administrátora - nevím, jak to už formulovat jeměji) vysvětlit poněkud šířeji. Protože jsem projektant, mám představu, jaké kroky podstoupili konstruktéři dráhy. Jak počítali tvary a klopení oblouků pro jejich návrhovou rychlost, výšky mantinelů edc.edc. Ovšem jaksi zapoměli počítat s tím, že může dojít k lidské chybě a výpočtové těloso může změnit vektor dráhy mimo dráhu projektovanou. Závodní trať je místo, kde se jezdí na hranici možností. Podívejte se na trati F1, případně na závodní sjezdovky, kde se dosahuje podobných rychlostí jako na sáňkách. Jsou tam snad někde v okolí ocelové, nechráněné sloupy? Nebo volně stojící stromy ? Podle vaší logiky by závodní sjezdaři měli trať zvládnout, takže ochrané sitě tam jsou zbytečné. Bezpečnost závodní tratě není o tom, že každý závodník dojede bezpečně do cíle, ale o tom, že ten který nedojede to nezaplatí životem.

0/0
13.2.2010 20:39

killy

Myslím, že jste to předtím také napsal přesně....

:-/

0/0
13.2.2010 21:48

Vlkov

Re: Myslím, že jste to předtím také napsal přesně....

Také si myslím, že to by to snáze pochopil. :-)

0/0
13.2.2010 22:02

Johnniesek

Cynické

když se při ceremoniálu nevstyčil jeden sloup, byl to důkaz "boží vůle" a lidské nedokonalosti... a teď najednou tvrdí, že závodníci nemají nárok na chyby?!?!?! zdá se, že si v Kanadě nevidí do huby!

0/0
13.2.2010 19:07

hustotles

bezpečná trať - nesmysl

četl jsem i článek o rozboru chyby i tento a přijde mi hloupé, když na dráze kde se jezdí rychlostmi hodně přes 100 km/h se nepočítá s tím že závodník udělá chybu. chápu že když udělá chybu běžkař, tak ho to asi nezabije, ale při takovémto sportu by se s tím počítat mohlo, ty sloupy o který to chudák koupil, byly asi tak fajn, jako jsou sloupky svodidel u silnic pro motorkáře ...... ani jsem se na to nemohl dívat

ty výmluvy jak je trať v pořádku a je to jeho chyba jsou, jako kdyby kolem tratí Formule 1 postavili betonové zdi a považovali to ze bezpečné protože se jezdí přeci jen po dráze

Rv

0/0
13.2.2010 18:42

katano B_A_N

AMATÉŘI z Kanady ................

Ta SMRT byla úplně zbytečná a jde na vrub pořadatelské země = KANADY ! ! !  Tak odfláknutou trať nemají ani v Etiopii .

     Pořádat OH v nejteplejší části KANADY mluví za vše = je to spolek HLOUPÝCH kanadských amatérů.

         PS : doufejme že se na tom umnělém a doveženém SNĚHU, nikdo nezabuje. Jinak ten déšť ve Whlisteru je opravdu - PARÁDA ! ! ! :-P

0/0
13.2.2010 18:36

richdek

Re: AMATÉŘI z Vyskova................

Jak te ctu tak diletant jses ty. Chudak prvni tridy  ;-O

0/0
13.2.2010 18:54

Catumbelan1

Trať nebyla bezpečná

Kdyby byla bezpečná, nemusela se dělat mnohá opatření ke kterým by ovšem bez toho úmrtí nedošlo. Je smutné, že se některé věco prostě nedomyslí! Už jen to, že na tak extrémně rychlé trati se asi měli rozjíždět v trénincích z nižších nájezdů, aby si to trochu oťukali.

Je třeba si uvědomit, že na olympijském turnaji nastupují díky té ol. myšlence i závodníci s nižší výkonností a tak má být i závodiště konstruované. Sjezdy na Olympiádě se také nikdy nekonaly na nejtěžší sjezdovce světa. Už právě proto.

0/0
13.2.2010 18:34





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze