Za tuto reklamu Železný ročně dostává od olympijského výboru na přípravu asi milion korun.
Jenže Železný má i své osobní sponzory. A ti chtějí být za svých zhruba pět milionů korun ročně také vidět. A tak se bude muset v jednom kuse převlékat ze soupravy Adidas do oděvů značky Mizuno, svého osobního sponzora.
Podobný problém má desetibojař Roman Šeberle. „Partnerem olympijského výboru je Živnobanka a jeho osobním sponzorem E-Banka,“ říká Miroslav Černošek, šéf společnosti Česká sportovní, která oba sportovce zastupuje.
Na přípravu českých olympioniků přitom padne každý rok podle ekonoma olympijského hnutí Karla Bauera něco přes polovinu peněz, které toto sdružení dostává. Letos to je kolem šedesáti milionů korun.
„Náš letošní rozpočet je asi 110 milionů korun. Nejvíce peněz, zhruba třicet milionů korun, máme od reklamních sponzorů, po dvaceti milionech je od Sazky a ministerstva školství,“ říká Bauer. Účast českých sportovců na olympiádě bude stát také asi dvacet milionů.
Olympiáda je třetí významnou sportovní akcí, která letos povzbudí firmy k reklamním výdajům.
„Bude to však slabší impulz, než jakým bylo hokejové či fotbalové mistrovství. Zatímco u hokeje se reklamní výdaje v Česku pohybovaly kolem miliardy, olympiáda bude z tohoto pohledu zhruba třetinová,“ říká Štěpán Wolde ze společnosti Arbo Media.
„Hodně reklamy v televizi prodává centrála olympijského hnutí, navíc u olympismu hlavní reklamní partneři platí celé čtyřleté období, zatímco hokej má hodně jednorázové reklamy,“ doplňujeWolde.
Jen několik dní před začátkem her se ukazuje, že budou mnohem dražší, než Řecko dosud čekalo.
Původně se počítalo s tím, že pořádání her přijde zemi zhruba na pět miliard dolarů (asi 130 miliard korun). Dnes je zřejmé, že tato suma bude minimálně o dvě miliardy vyšší. V Řecku se dokonce spekuluje o možném zavedení zvláštní olympijské daně.
Za neplánované výdaje může několik faktorů. Hlavně to, že výstavba nových sportovišť a infrastruktury stála více, než na kolik zněly původní propočty. Dělníci na urychleně dokončovaných stavbách pracují na několik směn, a to včetně nocí, a samozřejmě za to požadují příplatky.
Navíc hrozba útoku teroristů dělá z olympijských her v Aténách zřejmě „nejhlídanější“ sportovní akci historie. Olympiádu má hlídat padesát tisíc policistů a vojáků a náklady na bezpečnost se vyšplhá na1,5 miliardy dolarů, což je pětkrát více než v Sydney před čtyřmi lety.
Náklady na bezpečnost letních olympijských her v Aténách mají podle odhadů dosáhnout 1,5 miliardy dolarů. Tato částka se rovná pětinásobku toho, co na bezpečnost diváků a sportovců vydalo Sydney před čtyřmi lety. |