"S rostoucím významem olympijských her se zvyšuje zájem komerčních i nekomerčních subjektů o spojení s olympijskou symbolikou," říká místopředseda ČOV pro ekonomiku Jiří Zedníček.
Chráněné symboly však mohou využívat jen oficiální partneři, kteří jsou spojeni s Mezinárodním olympijským výborem nebo s národními organizacemi.
Zákon z roku 2000 velmi přísně vymezuje, jak lze olympijskou symboliku používat v Česku. Předmětem soudního sporu se mohou stát i napodobeniny a parafráze chráněných slov a symbolů.
. chráněné symbolypět kruhů |
Cílem ČOV je především šíření osvěty a ochrana před komerčním zneužitím. "Chceme každého přesvědčit, že nelze slovo ´olympijský´ používat kdykoliv a kdekoliv, ale u nekomerčních akcí jsme tolerantnější," dodává místopředseda Zedníček.
Školní soutěže, jako je matematická olympiáda, mohou být pořádány na základě dohody olympijského výboru s ministerstvem školství, která byla uzavřena už dávno před přijetím zákonné normy.
Český olympijský výbor už řešil desítky případů zneužití symboliky, tři z nich se dostaly až před soud. Za provinění v roce 2006 při zimních hrách v Turíně se ČOV soudí s firmami Budvar, Elektroworld a Tecfood. "Případný zisk ze sporů investujeme na podporu sportu mládeže, bývalých olympijských medailistů v penzijním věku a na další osvětu k ochraně olympijské symboliky," slibuje Zedníček.
Pravidla musí dodržovat i samotný olympijský výbor a sportovci reprezentující na OH. Počínaje nominačním plénem 16. července až do uplynutí tří dnů po hrách v Pekingu sportovci nemohou propagovat své osobní sponzory, a to ani na plakátech či v předtočených reklamních spotech.
V minulosti museli takto narychlo rušit své reklamní kampaně partneři kanoisty Martina Doktora, lyžařů Ondřeje Banka a Jakuba Jandy či českých hokejistů. "Kdyby reklama nebyla stažena, mohlo by sportovcům hrozit v krajním případě i vyloučení z olympijských her," upozorňuje Zedníček.
Kuriózní případ řešily v roce 2006 výpravy, které na hry v Turíně oblékala společnost Adidas. "Mezinárodní olympijský výbor velmi pozdě oznámil, že tři pruhy jsou nepovolenou reklamou," připomíná šéf české výpravy František Dvořák. Adidas tento zákaz narychlo obešel tím, že na svoji kolekci dal místo tří pruhů jakési vlnky připomínající stopu od pneumatik. "Na to dostali povolení, ale v kolekcích pro Peking už pruhy nefigurují vůbec," ujišťuje Dvořák.
K exemplárnímu vyloučení sportovce z olympijských her ještě nikdy nedošlo, ale podle Jiřího Zedníčka v případě jednoho z Rakušanů tento trest reálně hrozil. "Problém se naštěstí podařilo vyřešit," dodává ekonomický místopředseda ČOV.