Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


  • Pátek 20. října 2017 Vendelín

Rok do olympiády: řeší se průšvih

9 2003
Atény, Schinias - Za rok už budou všechny sportovní hvězdy na místě a olympijské Atény se budou připravovat na start vysněných her. Do té doby však čeká organizátory spousta práce. Návrat olympijských her do Řecka jde ztuha. Čas rychle běží, ve středu bude do jejich startu zbývat přesně rok. A hned první ostrá zkouška sportovišť skončila průšvihem.

Čtyřicetistupňová vedra a silný vítr, který je tady v tuhle roční dobu obvyklý, ničí závody na juniorském mistrovství světa ve veslování, které se konají v novém olympijském areálu v Schinias, 30 km severovýchodně od Atén. Na hladině umělého kanálu bouří extrémní vlny, v nichž už se potopily dvě osmiveslice.

"Tohle jsem nikdy nezažil. Olympiáda v tomhle? No to tedy nevím!" diví se Přemysl Panuška, na šampionátu šéftrenér české výpravy, který sjezdil svět a trénoval mimo jiné i v Egyptě na Nilu. "Dráha je to fakt krásná. Jen to vypadá, že je postavena na špatném místě."

Ohrožené vykopávky

Veslařský areál v Schinias přinášel problémy od začátku. Proti jeho výstavbě protestovali ekologové i archeologové. Areál se nachází v oblasti, kde v roce 490 v bitvě u Maratonu bojovali Řekové s Peršany. Kritici tvrdí, že kvůli umělému kanálu z okolí zmizí vzácné piniové lesy a vodní ptáci.

Před dvěma a půl tisíci lety trvalo Řekům pouhých osm let, než na vrchu Akropolis postavili slavný chrám Parthenon. Ale dnes při přípravách olympijských her dohánějí velké zpoždění, které nabrali v první fázi příprav po roce 1997. Tehdy byly hry Aténám přiděleny.

Když se dnes v Aténách rozhlédnete, můžete zjistit, že vám výhled k moři kazí široký písečný pás zpracovávané země. Právě tudy povede nová tramvajová trať. Už tady v padesátých letech sloužila. Pak koleje vytrhali. A v době her tu snad znovu budou jezdit tramvaje.

"Do olympiády to bude! Člověk ale neví, v jaké kvalitě, když se to dělá takhle narychlo," říká Pavlos Sidiropoulos, který v Aténách žije a spolupracuje na tvorbě předolympijského seriálu "Olympiáda - potřetí do stejné řeky", který právě v těchto dnech dokončuje Česká televize.

Závod s časem

Doprava byla jen jedním z problémů, které olympijské přípravy trápily. Hned jak skončily poslední hry v Sydney, Mezinárodní olympijský výbor zesílil kontrolu příprav aténské olympiády a tvrdě je kritizoval. Uvažovalo se dokonce o možnosti, že budou hry přesunuty jinam.

Když přijedete do Atén a vystoupáte nad město k Parthenonu, můžete vidět nad krajinou čisté modré nebe. Ale na druhé straně spatříte těžký hnědý smogový mrak. V pětimilionovém městě, přeplněném nízkými domy a úzkými uličkami, jezdí dva miliony aut.

"Vyřešit dopravní problémy byl hlavní úkol," říká Manolis Mavromatis, uznávaný řecký novinář, který pracoval na přípravě aténské olympijské kandidatury. "Dnes se v téhle věci klidně můžeme ukázat před světem. Kdo přijede na olympiádu, uvidí jiné Řecko než dřív."

Od roku 1997 se v Aténách hodně změnilo. Tehdy si mohli řečtí občané v akci dotované státem vyměnit za výhodných podmínek svá stará auta za nová. Nakoupily se moderní ekologické autobusy, městem jezdí trolejbusy. Metro, jehož výstavbu olympiáda výrazně povzbudila, už je v provozu tři roky. Vyrostlo také nové prostorné mezinárodní letiště.

Po posledních olympijských hrách v Sydney řecká vláda vyměnila členy organizačního výboru, do čela se dostala Ginna Angepoulosová-Daskalakiová, bohatá železná lady.

"Po olympijských hrách v Sydney jsme si uvědomili: Jsme na řadě! A po nástupu Angepoulosové přišla změna," říká Ioannis Troupis, reportér řecké televize, který už dva roky každou neděli moderuje hodinovou show o přípravách her. "Samozřejmě, časové rozvrhy jsou napjaté. Na některých místech velmi, velmi napjaté."

Rok před startem se na olympijských stavbách usilovně pracuje. Velké problémy jsou v Hellinikonu, kde se práce zdržely kvůli nálezu starověkých vykopávek. Tam se staví kanál pro vodní slalom, haly pro šerm a basketbalové kvalifikace.

"Zpoždění ve stavebním plánu existují, ale kritici neznají hlavní vlastnost Řeka - nejlépe pracuje na poslední chvíli," říká Mavromatis.

Na olympijských staveništích už zahynulo několik dělníků a proslýchá se, že se dál porušují bezpečnostní předpisy. Kdyby se například dodržoval zákaz práce na stavbách při teplotách nad 38 stupňů Celsia, časové plány by byly ohroženy.

Hlavní Olympijský stadion má být připraven v prosinci přesto, že stavbu prodloužilo vyjednávání s věhlasným španělským architektem Santiagem Calatravou, který má areálu vytvořit originální střechu ze skla a oceli. Dokončeno už bylo televizní centrum.

A také stav olympijské vesnice vypadá nadějně. Areál stojí 23 kilometrů severně od Atén, v průběhu her se tu v 2500 domech ubytuje 16 000 sportovců a funkcionářů.

Ekologické organizace však kritizují, že při výstavbě olympijské vesnice nebyly využívány solární energie a netoxické stavební materiály. "Co se týče přístupu k životnímu prostředí, dostanou Atény jeden bod z deseti," tvrdí Nikos Haralambidis, ředitel řeckých Greenpeace.

Přes všechny problémy se zdá, že přesně za rok budou olympijské hry připraveny, Mezinárodní olympijský výbor (MOV) zůstává klidný. "Mohu vyjádřit plné uspokojení s postupem prací. Je to evidentní v každém směru," řekl před několika dny Jacques Rogge, předseda MOV.  "Teď mohu říci, že Řekové zorganizují velké hry."

Monumentální stavba beachvolejbalového stadiönu.

Autoři:






Ford Transit 2,2 L3H2 č.18.
Ford Transit 2,2 L3H2 č.18.

r.v. 2008, naj. 247 000 km, diesel
240 790 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze