Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


  • Sobota 21. října 2017 Brigita

První trhák her, silniční klání cyklistů. Drsná trať, varuje i Froome

Čeští cyklisté se chystají na olympijský závod. V popředí Zdeněk Štybar. | foto:  Michal Sváček, MAFRA

6 2016
Rio de Janeiro (Od našeho zpravodaje) - Je tady první finálový závod her v Riu. Proti sobě stanou Chris Froome, Vincenzo Nibali či Alejandro Valverde. A na startu bude na Copacabaně i česká čtveřice v čele s Leopoldem Königem. Začíná silniční závod cyklistů.

Organizátoři z Ria testovali v informačním systému her on-line přenos ze sobotního klání cyklistů. S tou drobnou chybou, že jimi zadaný imaginární průběh závodu poté zapomněli vymazat.

A tak jste si už ve čtvrtečním večeru mohli přečíst:

46. km - Chris Froome upadl.

78. km - Vincenzo Nibali vzdal.

Irský jezdec Dan Martin, devátý na letošní Tour, to vyfotil a umístil na Twitter.

Chris Froome si „on-line přenos“ přečetl a při vzpomínce na Tour a na Mont Ventoux dopsal: „Ups. To bude dlouhý běh do cíle.“

04.srpna 2016 v 22:55, příspěvek archivován: 06.srpna 2016 v 11:42

Just a heads up @chrisfroome The Rio2016 app has gone all psychic pic.twitter.com/u9ItBHnhB4

Nad brazilským Riem se v noci na sobotu rozhořel oheň XXXI. olympijských her. A hned jejich první finálový závod bude patřit mezi ty nejostřeji sledované.

Hromadný závod cyklistů.

„Prudká stoupání, technické sjezdy, kostky. Těžké. Přetěžké,“ říká nizozemský spolufavorit Bauke Mollema. Experti soudí, že 237,5 km se 4 000 výškovými metry je nejtěžším cyklistickým kláním historie her.

„Drsná trať,“ přitaká Froome. Šest dnů už přivyká Riu a olympijskému rytmu her, o tolik jinému, než jaký zažil na Tour. Nejen on.

Čeští cyklisté se chystají na olympijský závod. V popředí Petr Vakoč a Zdeněk...

Čeští cyklisté se chystají na olympijský závod. V popředí Petr Vakoč a Zdeněk Štybar.

Alejandro Valverde se srocuje se španělským týmem u benzinové pumpy a po čtyřproudé rušné silnici se snaží proniknout na trénink k trati závodu. Italský lídr Vincenzo Nibali debatuje u bezpečnostních rámů se záložním lídrem Fabiem Aruem.

„Promiňte, promiňte,“ omlouvá se excelentní německý časovkář Tony Martin a probíjí se na kole mezinárodní zónou Olympijské vesnice, mezi katarskými šejky a australskými plavkyněmi.

Přicházejí sem na ceremoniály vztyčení vlajky a naslouchají státní hymně. „Už jsem součástí toho všeho,“ hrdě hlásí Nibali.

Cyklističtí milionáři dorazili na hry a vzali je za své. Zatímco vztah mnoha tenistů či golfistů k pěti kruhům je čím dál odtažitější, na cyklisty naopak jako by po létech rozpaků působila přitažlivost olympiád stále mocněji, se svými emotivními příběhy i kuriózními situacemi.

„Prasklo potrubí v 17. patře, a tak voda teče všude. Pozitivní na tom je, že některé podlahy už opravdu potřebovaly umýt,“ sděluje Petr Vakoč, jak havárie vyhnala české olympioniky z jejich domu.

Chris Froome dokonce odlétl do Ria už loni v listopadu, aby si projel trať silničního závodu i časovky. „Letos mám dva cíle. Titul z Tour a dvě zlata z Ria,“ řekl. Splněno má z poloviny.

Mějte respekt k olympiádě

Leopold König, vůdce české čtveřice, se pustí do jedné ze svých filozofických úvah: „Náboj her přesahuje naše odvětví i sport jako takový. Jestliže někteří tenisté říkají, že na olympiádu nepojedou, protože z ní nemají body do žebříčku ani finanční bonusy, tak jim chybí hodně respektu. Už jen z respektu ke hrám si ani neumím představit, že bych start odmítl jen proto, že by mi utekly nějaké body.“

Fotogalerie

Zdeněk Štybar rozebírá s kolegy z jiných sportů tréninkové metody a tvrdí: „I tohle je duch olympiády. Jde o něco úplně jiného než běžně zažíváme.“

Jan Bárta si dá na Twitter inzerát: „Kdo máte odznaky na výměnu?“ Sám jich už nasbíral plnou stužku od akreditace.

Denně dřeli na olympijské trati. Na dvou okruzích se v sobotu od 14.30 českého času utkají o medaile. Ten první, Grumari, je zvlněný, se dvěma kratšími stoupáními a absolvují ho čtyřikrát. Druhý, Vista Chinesa, hrozí devítikilometrovým kopcem s rampami až 19 procent a čeká je třikrát.

Češi se při tréninku vydrápali na vrchol, dali si kolu a sjížděli dolů, 12 kilometrů k cíli. „Extrémně nebezpečný sjezd,“ poznamenal trenér Tomáš Konečný. Vedle silnice je žlábek, potom obrubník, vysoký zhruba 30 centimetrů. A za ním... Kdo přeletí, skončí ve stromu, ne-li hůř.

„Prales,“ popisují okolní temnou krajinu Vakoč i Štybar. Ozářit by ji mohla jejich speciální oranžová olympijská kola od firmy Specialized. „Při zahřátí nad 25 stupňů mění barvu do žluta,“ vysvětlí Vakoč.

Teplota má vyšplhat k 31 stupňům, s malým rizikem deště.

„Nahoru na kopec vyjedou napotřetí v čele jen ti nejlepší vrchaři, možná pět lidí,“ očekává Štybar. „Sjezd je pak velmi technický, zvlášť pokud bude na mokru. V zatáčkách je nepříjemný na dobrzďování. Stačí jedna chyba a ležíte.“

Americký cyklista Taylor Phinney si do přivezl slušivý knír.

Americký cyklista Taylor Phinney si do Ria přivezl slušivý knír.

Úkol Čechů je jasný: Co nejvíce chránit v úvodních fázích závodu Königa, aby pošetřil síly před rozhodující vrchařskou bitvou.

Největší favorit?

Ten nejlepší vrchař.

Takže Chris Froome?

Dave Brailsford, jeho šéf ve stáji Sky, brzdí britský optimismus: „Chrisův nedostatek zkušeností s jednodenními závody hraje proti němu.“ Nebude mít v zádech ani početné komando týmu Sky. Na hrách jsou reprezentační týmy maximálně pětičlenné. S Froomem jsou zde parťáci Thomas a Stannard ze Sky, Adam Yates z Oriky a Cummings z Dimension Data.

A kdyby nevyhrál šampion Tour, kdo tedy? Nibali, Valverde, Mollema, Bardet, Chaves, Uran, Poels a mnozí další. Dlouhý je seznam kandidátů předních příček.

Český cyklista Leopold König se občerstvuje během tréninku na olympijský závod

Český cyklista Leopold König se občerstvuje během tréninku na olympijský závod

„Půl sezony jsem kvůli zranění nejezdil, cítím se čerstvý,“ hlásí se do něj rovněž Leopold König.

Podívaná jménem Rio 2016 začíná.

Autor:






Kočárky, které přežijí i dva raubíře.
Kočárky, které přežijí i dva raubíře.

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze