Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


  • Neděle 22. října 2017 Sabina

Sponzoři zachovali Jandovi věrnost

15 2006
Praha - Olympijský úspěch je nejcennější majetek sportovce. Jak se prodává turínský výsledek, dva týdny po hrách? Ještě víc vyrostla pozice Kateřiny Neumannové. Zlatá matka je v současnosti nejžádanějším sportovcem v Česku. Znamenité výsledky, usměvavá tvář, rozumné odpovědi a trochu tajemný příběh - to je ďábelský koktejl, kterým reklamní agentury opíjejí klienty.

"Zimní" dvojkou zůstává navzdory porážkám Jakub Janda.

"Všichni mě podrželi, viděli, jaká byla situace," vypráví o svých obchodních partnerech.

Televizní šot na Actimel ale točil už před hrami, Rakouská ÖMV ho podporuje už od dob, kdy se v topil v suterénu. A ukazuje i v cizině.

Janda vyhrál letos nejvíc na prémiích, dodnes 184 250 švýcarských franků, to je asi 3,5 milionu korun.

A ostatní? Lukáš Bauer je příliš obyčejný hrdina. Hned po olympiádě dvakrát neuspěl, a nové události se valí tak rychle... Zato 18letá vlajkonoška Martina Sáblíková může být reklamní hvězdou budoucnosti.

Reklamní potenciál olympioniků z Turína 2006

Kateřina Neumannová (zlato a stříbro) běh na lyžích 33 let
vynikající sportovkyně dlouhá léta, pohledná a komunikativní žena, tajemná matka - ideální parametry!
6 milionů korun
 
Lukáš Bauer (stříbro) běh na lyžích 27 let
obyčejný, skromný a veselý taťka z Božího daru, žádný plejboj
do 2 milionů Kč
 
hokejový tým (bronz)
medaili zastínila pachuť porážek, neshod v týmu i jeho zabezpečení
do 10 milionů korun
 
Martina Sáblíková (4. místo) rychlobruslení, 18 let
sympatický drobek objevil pro tuto zemi svět rychlých nožů
do 1 milionu Kč
 
Markéta Novotná (6. místo), rychlobruslení na krátké dráze, 22 let
studentka-průkopnice, navzdory druhé olympiádě stále tak trochu ve stínu
okolo 100 000 Kč
 
Nikola Sudová (6. místo) akrobatické lyžování - boule, 23 let
usměvavá povídalka a vicemistryně světa chtěla medaili, musí bojovat dál
do 0,5 milionu Kč
 
Ondřej Bank (6. místo) alpské lyžování, 25 let
kombinace se moc necení, sjezdaři jsou v zemi opomíjeni
okolo 0,5 milionu Kč
 
Jakub Janda (10. a 13. místo), skoky na lyžích, 28 let
podrazil ho rozháráný tým, sympatie fanoušků i firem mu zůstaly. A nejspíš je naplní i Světovým pohárem.
až 4 miliony Kč

Objevila zemi nový sport. Navíc rychlobruslení zaručuje relativně stabilní a předvídatelnou výkonnost - nehraje se tu na náhodu, ani vás netrápí rozhodčí. "Máme deset sponzorských nabídek. Jen nesmím jako udělat chybu se špatnou smlouvou," tvrdí její trenér Petr Novák. Ze šesti prodejných log už zbývají jen tři.

Velký potenciál skrývá i boulařka Nikola Sudová. "I porážka pomohla, má před sebou další perspektivu. Partneři oceňují její cílevědomost a to, že se umí prezentovat ven," tvrdí její manažer Marek Rejman.

Firmy chtějí výkony, tvář i story. "Mnohdy ale vybírají jen typy podle výsledků marketinkových průzkumů. Kde a co chtějí prodávat," tvrdí marketinkový expert Karel Tejkal.

"Všechny aspekty posuzujeme vždy individuálně a zvažujeme komplexní souhrn všech skutečností," potvrzuje Vlastimil Sršeň z Českého Telecomu.

Čas ve sportu a reklamě letí šíleně. O tom vypovídá i tabulka reklamních zisků medailistů z Atén. Upřímně - pamatujete ještě na Lenku Hykovou? "Díky sponzorovi jsme vytvořili Avokádo team, kde máme lepší podmínky. Ale v mercedesu nejezdím," říká Tomáš Karas, člen stříbrné párové čtyřky.

Útočit musíte rychle, dokud vás pamatují. Mírně odlišná pravidla platí pro hokej. "Je příliš brzy. Jednáme s dalšími partnery na další sezonu," tvrdí Mojmír Šatava, ředitel Pro-hockeye, marketinkového partnera svazu. Olympijský bronz by mohl mít cenu až 10 milionů korun.

"Na současné kontrakty hráčů v NHL ale olympijská medaile žádný vliv nemá," tvrdí hokejový agent Jaromír Henyš.

Zlatá medaile Neumanové zlaťáky ještě nepřinesla

Praha (ton) - Možná vás to překvapí. Kateřina Neumannová netone po zlaté olympiádě ve zlatém vodopádu. Kromě odměny od olympijského výboru a svazu lyžařů – celkem 2,1 milionu korun – nemá jistou ani grešli navíc. Dlouhodobé smlouvy s obchodními partnery jí vyprší s koncem sezony. A co bude dál? Záleží na lyžařce.

Její manažerská skupina prožívá napjaté chvíle vyčkávání. Jedná, ale nepodepisuje. Čeká na ano (tedy budu pokračovat) první dámy českého sportu. "Rozhodnu se po sezoně, začátkem dubna, podle pocitů," řekla 33letá Neumannová naposledy po triumfu v Pragelatu.

Zdá se podivné, že dva týdny po životním závodě nezahrnuly reklamní agentury miláčka národa nabídkami. Přitom pohleďte na ten potenciál: skvělá lyžařka, pohledná mladá dáma, starostlivá matka. Nikoho neláká? "Sám od sebe nás nikdy nikdo neoslovil," tvrdí překvapivě manažer Josef Jindra, který ji zastupuje už sedm let. "Byl bych rád, kdyby se tak stalo. Asi čekají, až se vrátí ze závodů," usměje se.

"Silný příběh zlaté medaile Neumannové se skutečně významně projevil v děkovných kampaních po skončení olympiády," tvrdí přesto Štěpán Wolde, marketingový  ředitel mediální agentury ARBOmedia.

Podle odhadu odborníků se výdaje firem na reklamu v souvislosti s hrami  zvýšily až o deset procent. Celkem se utratilo zhruba přes 100 milionů korun, což je asi dvakrát víc než před čtyřmi lety.

Na českém trhu bere ze sportovců za reklamu nejvíc fotbalový brankář Petr Čech – podle odhadů přibližně 25 milionů korun. Neumannová zůstává léta věrná stejným značkám – Metrostavu, Setuze, Českému Telecomu, Eurotelu a e.Onu. "Přislíbili nám podporu i do dalšího roku, pokud se rozhodne pokračovat," naznačuje Jindra.
"Ale ve stejné výši jako dosud," dodává. To je zhruba 5 milionů korun na rok, letos o milion víc zásluhou speciální a  náročné předolympijské přípravy. Smlouvy byly vystavěny bez ohledu na výsledky.

Co nejvíc zabralo při přesvědčování? "Osobní dlouhodobé kontakty a pak profesionální plnění. My něco potřebujeme, oni něco chtějí," tvrdí Jindra.

Firmy spojí své výrobky s jejím jménem, využijí její přítomnost na veletrzích nebo firemních akcích. Jméno přitáhlo sponzory i k nekomerčnímu projektu – soutěži dětí Hledá se nová Kateřina Neumannová

Vypadá to, že Neumannová vyhrála aspoň takhle – jako první po Turíně vyrazila do světa s novou reklamou. Její tvář zdobí obaly na margarínu. "Jenže to bylo dohodnuté už předem, jen jsme to nechtěli pouštět dřív a dělat rozruch před olympiádou," vysvětluje manažer.

Ani do světa asi neprorazí. Lyžařské velmoci mají své hrdiny. Včetně Norska, odkud pocházejí její lyže madshusky...

Bank: Všechny peníze prolyžuju

Ruda na Moravě  (ton) - Jedna setina vteřiny ho na olympiádě připravila o téměř tři čtvrtě milionu korun. Tolik by bral Ondřej Bank od Elanu, firmy, na jejíchž prkýnkách lyžuje, za 15. místo v obřím slalomu. Skončil 16. – a nedostal nic. "Ale stejně mi olympiáda pomohla. Sleduje ji široká veřejnost, bude se o mně víc vědět. Aspoň doufám."

Předtím totiž skončil šestý v kombinaci. Jenže tahle disciplína na "výplatní smlouvě" nebyla. Přímo tedy nevydělal ani korunu.

Odměny od výrobců materiálu mu mohou přinést nejvíc. "Jenže bodovat každý závod ve Světovém poháru je strašně těžké," říká.  Tvrdě nastavená kritéria však platí pro všechny.

Navíc Česko zůstává v závodních odděleních firem stále "chudou" zemí. Byť tu lyžuje skoro každý. "Jenže díky mně se podle nich prý prodává víc lyží ve Švédsku," diví se Bank. Za reklamu značce na českém trhu nedostane nic.

V kombinaci byl senzačně šestý už na mistrovství světa 2001 v St. Antonu. "Přihlásil se mi první sponzor. Sám od sebe, což jinak vůbec nefunguje," vzpomíná. Firma PEZ mu dala 50 000 Kč a další rok 100 000 korun. První peníze, co vydělal.

Teď stojí 25letého sjezdaře sezona ve světovém lyžování milion korun. Část nákladů pokryje svaz, bere necelých 15 000 Kč od ministerstva obrany, zbytek pokryjí sponzoři.

Shání je díky osobním vazbám, přes kamarády kamarádů. Další známý mu obstarává manažerskou práci, zato dostane po sezoně starší hůlky nebo použité lyže.

"Nelyžuju, abych vydělal," říká Bank. Touží dosáhnout ještě výš - a proto potřebuje špičkového servismana. Už se domluvil se Slovincem Finžgarem - ale ještě na něj nemá. "Díky olympiádě snad něco navíc seženeme. Ale nic mi stranou nezbyde. Vidíte, všechno zase prolyžuju."

Manažer Josef Jindra a lyžařka Kateřina Neumannová s dcerou Lucií.

Autor:






Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze