Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Křik ženského pelotonu. Cyklistkám se nelíbí trať na olympiádě v Tokiu

Zlatou medaili v silničním závodu s hromadným startem v Riu vyhrála po dramatickém finiši Nizozemka Anna Van Der Breggenová. (7. srpna 2016) | foto: Reuters

14 2018
Pořadatelé letní olympiády v Tokiu 2020 zveřejnili tratě mužského a ženského silničního závodu. Těžké horské zkoušky se výrazně liší. A hvězdy ženské cyklistiky se ozývají: „Proč nemůžeme jet stejnou trasu jako muži?“

Dva roky japonští pořadatelé ve spolupráci s UCI plánovali trasy silničních závodů. Nakonec načrtli zajímavou cestu s finišem na motoristickém okruhu.

Cyklisté – ale i cyklistky – se z předměstí hlavního města vydají jihozápadně k ikonické sopce Fudži. A tady pozor: zatímco muži se po 96 kilometrech začnou škrábat zhruba do poloviny nejvyšší hory země, ženy čeká sjezd směr cíl na závodnickém okruhu formule 1.

„Chci slyšet důvod, proč nemůžeme jet stejnou trasu jako muži, například jen o několik kilometrů kratší,“ namítá Annemiek van Vluetenová, jedna z hvězd ženského pelotonu.

09.srpna 2018 v 10:58, příspěvek archivován: 14.srpna 2018 v 13:13

Men's and women's road race profiles for Tokyo 2020 Olympics, spot the difference. Weather will be a factor, likely to be hot and humid https://t.co/OEFcNZnPst

Pravdou je, že na podobný scénář si ženská cyklistika navyká. Na hrách v Riu 2016 obkroužily na těžké trati závodnice o tři okruhy méně, stejně tak to bude i letos na světovém šampionátu v Innsbrucku.

Kratší verzi jedné z etap Tour de France poté jezdkyně absolvují i v závodě La Course.

Tokijský olympijský závod se z nastoleného trendu vymyká. 

Fotogalerie

„Chceme udělat cestu takovou, aby nejsilnějším cyklistům a cyklistkám dovolila ukázat jejich talent. A dát jim reálnou šanci, aby ho dokončili.“ říká Louis Chenaille, tiskový mluvčí Mezinárodní cyklistické unie (UCI). „Brali jsme v potaz i teplé počasí, které je předpovídáno,“ doplnil. Maraton kvůli vysokým teplotám odstartuje už v sedm hodin ráno.

Například letošní ročník závodu La Course, kde během 125 kilometrů nastoupaly cyklistky 2500 metrů, dokončilo ze 112 startujících pouze 62. Mezi nimi nechyběla ani dvanáctá Nikola Nosková.

Pod pěti kruhy ale může startovat pouze 67 reprezentantek, mužů dvojnásobek.

Van Vleutenová tak říká: „Jsem zklamaná. Budu se raději těšit na časovku.“ 

Ona a spousta dalších elitních vrchařek - včetně Noskové - by měly výraznou šanci bojovat o zlato v kopcích. Kroužení na rovinatém závěrečném okruhu naděje výrazně snižuje.

„Myslím si, že to bude velmi zajímavý závod,“ popisuje Gracie Elvinová, týmová parťačka van Vleutenové z Mitchelton-Scott. „Nemůžete na olympiádě soutěžit proto, že vám nevyhovuje trať. Slyšela jsem na trasu v Tokiu plno názorů: Vrchařky chtějí těžký závod, sprinterky zase klasickou trať. Neexistuje žádné pravidlo, musíme respektovat rozhodnutí hostící země.“

Stále trvající souboj o peníze

„Není to vůbec dobrý signál v boji za rovnost mužské a ženské cyklistiky,“ upozorňuje Marianne Vosová, trojnásobná mistryně světa a olympijská vítězka z Londýna 2012.

Čelní představitelé UCI neustále slibují, že se zasadí o změny. Výjimkou není ani současný šéf David Lappartient. „Naše agenda do roku 2022 obsahuje důležité návrhy, které by měly zaručit rovnost mezi ženami a muži v našem sportu. Je to jedna z největších priorit.“

Fakta

Počet závodních dnů

  • Muži: 179
  • Ženy: 52

Poprvé na olympiádě

  • Muži: 1896
  • Ženy: 1984

Délka závodu na OH v Tokiu 2020

  • Muži: 234 km (4 865 výškových metrů)
  • Ženy: 137 km (2 692 výškových metrů)

Nejhlasitěji se ženy ozývají v souvislosti s výplatami. Profesionálky v současnosti nejsou chráněny ze strany UCI minimální mzdou – téměř polovina pelotonu inkasuje méně než 10 tisíc eur ročně, sedmnáct procent závodnic vůbec honoráře nedostává.

Mezi muži je situace naprosto odlišná. Unie před letošní sezonou dokonce navýšila hranici minimální mzdy. Cyklista druhodivizní stáje si tak přijde minimálně na 31 tisíc eur, v nejvyšší kategorii WorldTour vyinkasuje jezdec o sedm tisíc více. 

Chris Froome, čtyřnásobný vítěz Tour de France, pobírá gáži čtyři miliony eur. Slovák Peter Sagan ještě o polovinu více.

Jenže muži stráví na kole více než trojnásobek závodních dnů oproti ženám. I televizní sledovanost se pohybuje v naprosto odlišných číslech. I kvůli tomu vyjednávání mezi cyklistkami, UCI a šéfy týmů neustále drhne.

„V boji za rovnost musíme vystupovat společně,“ vyzývá Elvinová.

Případné změny Lappartient slibuje už v roce 2020. 

Poté by mohl z twitterového účtu Marianne Vosové zmizet popisek: Fulltime-hobby-cyclist.

Autor:


Další z rubriky

Maskoti letní olympiády v Tokiu se jmenují Miraitowa a Someity

Maskot olympijských her v roce 2020 v Tokiu dostal jméno Miraitowa (vlevo),...

Maskot olympijských her v roce 2020 v Tokiu dostal jméno Miraitowa, maskot paralympiády se jmenuje...

Japonci chtějí přesunout při OH 2020 další sporty dál od Tokia

UVIDÍME SE V TOKIU. Pořadatelé příštích letních olympijských her v Tokiu 2020...

Japonští organizátoři letní olympiády v roce 2020 v Tokiu připravují další přesuny sportů do...

Letní olympiádu 2020 symbolicky zahájí zápas softbalistek ve Fukušimě

České softbalistky na mistrovství Evropy do 22 let v Pardubicích

Symbolický start olympijských her v roce 2020 obstará zápas softbalistek ve Fukušimě. Turnaj v...



Najdete na iDNES.cz